01-YÜKSEK LİSANS TEZLERİ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 01-YÜKSEK LİSANS TEZLERİ by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 14668
Results Per Page
Sort Options
Item Yaşam becerileri psikoeğitim programının boşanmış aile çocuklarının uyum düzeylerine etkisi(Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, 0) Şentürk Aydın, Rabia; Nazlı, SerapBu araştırmanın temel amacı, yaşam becerileri psikoeğitim programının boşanmış aile çocuklarının uyumları üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır.Araştırma, kontrol gruplu ön-test, son-test ve izleme testi modeline dayalı bir deneysel çalışmadır. Araştırma, 2011 - 2012 eğitim-öğretim yılında Ankara Mamak Ortatepe İlköğretim Okulu’nda 4. ve 5. sınıfta öğrenim görmekte olan annesi ve babası boşanmış 10 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 2 x 3’lük (deney - kontrol grubu, ön-son-izleme testi) deneysel desen kullanılmıştır. Çocukların boşanmaya uyumları araştırmanın bağımlı değişkenidir. Bağımsız değişken ise yaşam becerileri psikoeğitim programıdır. Deney grubuna haftada bir kez her biri ortalama 90 dakika süren 9 oturumluk psikoeğitim programı uygulanmıştır. Program iki aşamada hazırlanmıştır. İlk aşamada psikoeğitim programının alt yapısı hazırlanmıştır.Bunun için literatürden boşanmanın çocuklar üzerindeki etkisi ve çocuklara uygulanan destek programları incelenmiş; programın uygulanacağı 4. - 5. sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluk düzeyleri, bilişsel seviyeleri, ailelerin sosyov kültürel değerleri dikkate alınmıştır. İkinci aşamada psikoeğitim programının dört öğe (kazanım, içerik, danışma süreci, değerlendirme) dikkate alınarak tasarım sürecine geçilmiştir. Programın kazanımları Welman ve Moore’un taksonomisi dikkate alınarak belirlenmiş; içerik öğesinde boşanma kavramı, boşanmaya ilişkin duygu ve düşünceler, kendini tanıma, etkili iletişim becerileri, öfke kontrolü, çatışma çözme becerileri ve geleceği planlama konularına yer verilmiştir. Kontrol grubunda ise ön-testten sonra iki kez sohbet ve kısa etkinlikler yapılmıştır. Deney grubuna programın ilk haftası ön-test,programın son haftası son-test ve program tamamlandıktan altı hafta sonra izleme testi uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise deney grubuyla paralel bir şekilde ön-test, son-test ve izleme testi uygulanmıştır. Her biri 10 kişiden oluşan deney ve kontrol gruplarının ön-son-izleme testi sonuçları arasındaanlamlı bir fark olup olmadığı Friedman ve Mann Whitney U-Testi ile analiz edilmiştir. Programın etkililiğini değerlendirmek için Portes, Lehman ve Brown tarafından geliştirilen, Arifoğlu tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Çocuklar İçin Boşanmaya Uyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri yaşam becerileri psikoeğitim programının öğrencilerin çatışma ve kötü uyum ve sosyal destek düzeylerine bir etkisinin olmadığını fakat depresyon ve kaygı düzeylerini anlamlı bir düzeyde azalttığı ve boşanmaya uyumlarını anlamlı bir düzeyde arttırdığı ve bu artışın kalıcıolduğunu göstermektedir.Abstract The main purpose of this research is to investigate the life skills psychoeducation program’s effects on adaptation of divorced families’ children. The research is an experimental study which is based on a controlgroup pre-test, post-test and follow-up test model. The research was carried out in the 2011 - 2012 academic year with the participation of 10 students whose father and mother divorced and also they have been studying fourth and fifth grades in Ankara Mamak Ortatepe Primary School. In the research, 2 x 3 (experimental and control group, pre-post-followup test) experimental design was used. The dependent variable of the research is children's adaptation to divorce. The independent variable of the research is life skills psychoeducation program. A psychoeducation program, consisted of 9 sessions, each of them lasted for approximately 90 minutes once a week, has been applied to experimental group. The program is prepared in two stages. In the first stage, the background of psychoeducationprogram is prepared. Therefore, the effects of divorce on children and support programs applied to children are examined while reviewing literature and then, students’ level of readiness, cognitive levels, and families’ socio-cultural values are taken into consideration. In the second stage of psychoeducationprogram, the design process has been started, while four elements (objectives, content, consultation and evaluation) were being taken into account. The achievements of the program were defined by consideringWelman and Moore's taxonomy and additionally, the content element, the concept of divorce, feelings and thoughts about divorce, self-knowledge, effective communication skills, anger management, conflict resolution skills, and future planning are introduced. Each session has been initiated by a summary of the previous one, students have been informed about the subject of sessions and the sessions have been completed with homework. In the control group, after pre-test, short activities were made and talking to each other was carried out twice. For the experimental group, the pre-test was applied at the first week of the program, the post-test was applied at the last week of the program, and also follow-up test was performed six weeks after the program is completed. Additionally, in parallel with the experimental groupand the control group pre-test, post-test and follow-up test was performed.Whether there is a significant difference between the results of pretest, posttest and follow-up test of experiment and control groups have been checked by “Friedman” and “Mann Whitney U-Test”. In order to evaluate the effectiveness of the program, “Children Divorce Adjustment Inventory” which was developed by Portes, Lehman and, Brown and was adapted into Turkish by Arifoğlu, was used. Research data show that life skills psychoeducation program has no effect on conflict and poor compliance, and social support, however, it decreases levels of depression and anxiety significantly and it increases adaptation to divorce significantly, and this increase is permanent.Item Edward Bond'un lear ve the bundle adlı oyunlarında yabancılaşma ve devlet aygıtları(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Batı Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı, 244) Akıllı, Ahmed Esas; Pekşen, Seda; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBu çalışma Edward Bond'un Lear ve The Bundle adlı oyunlarında Bond'a göre adaletsiz ve akıldışı olan kapitalist sistemde sınıflı toplumun çelişkilerini nasıl sergilediği ile bu çelişkiler karşısında adalet ve akılcı toplum temelinde getirdiği çözüm önerilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Birinci bölümde, Karl Marx'ın "yabancılaşma" kavramı ile Louis Althusser'in "devletin ideolojik aygıtları ve baskıcı devlet aygıtı" kavramları arasında karşılıklı bir diyalog kurularak kuramsal bir çerçeve oluşturulması amaçlanmaktadır. Birinci bölüm, kapitalist toplumda yabancılaşmayı ve yabancılaşmanın devlet aygıtları tarafından yeniden üretilme sürecini analiz etmektedir. İkinci bölüm, Lear'da proletarya ve burjuvazinin yabancılaşmanın sonucu olan çelişkili varoluşlarını incelemektedir. Bu bölüm, burjuvazinin devlet aygıtlarını kullanarak proletaryayı egemenlik altına alması ve üretim ilişkilerini yeniden üreterek sınıflı toplumun çelişkili işleyişini devam ettirmesini analiz etmektedir. Ayrıca, proletaryanın gücü ele geçirmek için egemen sınıfa karşı başlattığı sınıf mücadelesini incelemektedir. Üçüncü bölüm The Bundle'da proletarya ve egemen sınıfın yabancılaşmanın sonucu olan çelişkili varoluşlarının nasıl sergilendiğini analiz etmektedir. Egemen sınıfın devlet aygıtlarını kullanarak proletaryayı kontrol etmesi ve üretim ilişkilerini yeniden üreterek sınıflı toplumun çelişkili işleyişini devam ettirmesini incelemektedir. Bu bölüm proletaryanın sistemi ortadan kaldırmak ve sınıfsız bir toplum yaratmak için egemen sınıfa karşı başlattığı mücadeleyi analiz etmektedir. Sonuç bölümü Bond'un akılcı bir toplum temelinde ortaya koyduğu çözüm önerilerinin belirlenmesine yer vermektedir. Bu bölümde ortaya konan tez, sergilenen çözümün insanın özgür, eşitlikçi, yabancılaşmanın ve çelişkilerin olmadığı akılcı bir toplumda yaşaması gerektiği ve bunun mümkün olması için de işleyişi yeniden üreten devletin ortadan kaldırılması gerektiği şeklindedir. Anahtar Sözcükler: Yabancılaşma, İdeoloji, Devlet Aygıtları, Lear, The Bundle This study seeks to examine how the contradictions of a class-divided society in the capitalist system are defined as irrational and unjust by Edward Bond, and what solutions to these contradictions based on a rational and just society are presented in his plays titled Lear and The Bundle. In Part I, Karl Marx's concept of alienation and Louis Althusser's concepts of ideological state apparatuses and repressive state apparatus are presented to provide a theoretical framework. This part analyses alienation and the reproduction of alienation by state apparatuses in the capitalist society. Part II examines the contradictory existence of the proletariat and the bourgeoisie which is the result of alienation in Lear. This part argues that the bourgeoisie rules the proletariat by using the state apparatuses and reproduces the relations of production, maintaining the reproduction of the contradictory functioning of the class society. This part analyses the class struggle of the proletariat aiming at capturing the power. Part III investigates the contradictory existence of the proletariat and the ruling class which is the result of alienation in The Bundle. Part III also argues that the ruling class rules the proletariat by using the state apparatuses and reproduces the relations of production, maintaining reproduction of the contradictory functioning of the class society. This part examines the class struggle of the proletariat aiming at overthrowing the system and creating a classless society. In the conclusion part, Bond's solutions proposed on the basis of rational society are included. The conclusion part asserts that according to Bond, human being should live in a free, equal and rational society where alienation and the contradictions are overcome. This can be achieved through overthrowing the state reproducing the system. Key Words: Alienation, Ideology, State Apparatuses, Lear, The BundleItem Zea mays SSP. indentata da klorozisin incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1975) Öncel, Işıl; Arslan, Nimet; Biyoloji.Item Plazma fiziği(Sağlık Bilimleri Fakültesi, 1976) Yörük, Abdulkadir; Duru, İsmail Hakkı; Fizik Mühendisliği.Item 1915 yılına ait adliye ile ilgili bazı kanunların müzakereleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1979) Kasalak, Kadir; Turan, Şerafettin; Türk DiliThe birth of democracy has come after various stages. In parallel with the developments in the world in Turkish society; this understanding of culture and management has begun to develop in the Ottoman Empire. The declaration of the Second Constitutional Monarchy and the assembled councils are important in this respect. The purpose of this study is; 1-To examine the issue of how tolerance of democracy is achieved and how to reach solution by discussing country problems and representation of the people, 2- in terms of day-to-day shedding, to examine how parliaments work and their level.Item Yüz hadis yüz hikaye(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1979) Erkan, Mustafa; Korkmaz, Zeynep; Türk Dili ve EdebiyatıAbstract of Hundred Hadith and Hundred Story Writer Mustafa Darir, choose hundred hadiths from Fazlullah İbn Nasırulgavri al-Imadi's book Tuhfatu'l-Makkiyye ve Ahbaru'n-Nebeviyye in which contained 159 hadiths and translated them to Turkish. Darir told a story after every hadith. Some of them there were not in the Tuhfatu'l-Makkiyye. This made his work original book. My work made of three sections introduction, tax and dictionary and idex. In introduction section life of Darir, his books were written and described Yüz Hadis and Yüz hikaye's manuscript copies in some libraries. And language and turn of phrase book, and it's contains, written style were told. And bibliography were given in this section (Pages I-XXV). In the text section critical edition text were made between copy of Nation's Library Şeriye section number 1287/ 1-2 and Süleymaniye library, Hacı Mahmut Efendi section number 578/1 and 662 (which is not completed copy), Pertevniyal section number 438 (Pages 1-400). Last section is dictionary end index. Every word were translated and its suffix were described and were given copy page number in this section like Kutadgu Bilig index. And Special name index were written also.Item Öğretmen aylık ücretlerinin genel ücret sistemi içindeki yeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1981) Çelik, Fethi; Onur, Esin; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüItem Gövde pasına (puccinia graminis var. tritici) dayanıklılıkları farklı buğday çeşitleri üzerinde biyokimyasal dayanıklılık mekanizmalarının araştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1982) Eren, Banu; Duygu, Engin; Ziraat MühendisliğiSome wheat types having different resistance infected by Puccinia graminis var. Tritici to the leaves of wheat and that the destructive effects are known and the 1st, 5th, 9th and 12th days after the infection, the examples are taken, the total DNA, total RNA and free amino acid nitrogen were determined. DNA amount shows a decrease in the wheat types MB81, MB84 on the 1st and 9th days after the infection and has a little increase in MB81 on the 9th and 12th days and decrease of MB84 in those days. In the types of resistant types after the infection a slight increase can be seen on the 1st and 5th days and a quick decrease on the 5th and 9th days and a little increase on the 9th and 12th days. In the mild resistant MB121 and susceptible Little Club and Cheyenne types, DNA increased after the infection, on the 5th day reached the maximum level and in the previous day, decrease began. But in the susceptible type Michigan Amber, a continuous decrease could be seen. In the resistant and susceptible types after the infection between 9th and 12th days, DNA amount showed no extreme differences. RNA amount in the resistant types MB81, MB83 and MB84 still continued to decrease after the date of infection; in the mild resistant MB121, susceptible types Little Club, Michigan Amber and Cheyenne on the 1st and 5th days after the infection stationary increase were observed. In the susceptible types on the 5th day RNA reached the maximum amount and between the 9th and 12th days a continuous decrease were observed. Though the free amino acid nitrogen in the resistant host-pathogen units, between 1st and 5th days after the infection showed an increase; decreased between 5th and 9th days and increased through the 12th day showed. In the susceptible host-pathogen relationship after the infection the free amino acid nitrogen showed decrease; between the 1st and 5th and there is a slight increase between 5th and 12th days The relationship between total DNA, total RNA and free amino acid nitrogen and especially the role of RNA and free amino acid nitrogen were discussed in the mechanism of resistance. The evidence of the increase in the amount of free amino acid nitrogen in the resistant varieties is shown as evidence in cases where the substances that inhibit the development of rust cause amino acid accumulation in the leaves. In the susceptible host-pathogen relationship, a decrease was observed due to increased protein content.Item Psikomotor becerilerin ölçülmesinde kullanılan omega testi, sinüzoid testi, ayna testi, ve işaret çizimi testlerinin karşılaştırılmasına ilişkin bir çalışma(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1982) Gödelek, Ertuğrul; Samurçay, Neriman; PsikolojiThe aim of the study is to develop a test battery which can be used to measure psychometric skills.In order to dewelop test battery omega, sinusoid, mirror, and sign test were gathered together. In the study 120 subject were taken place which 60 of them female, and 60 of them male. The main result of the study is the psychometric battery working perfect.Omega, sinusoid, mirror, and sign tests are working together nicely and can be used to measure psychometric skills. Especially speed which is the result of eye and hand coordination can be predicted by using tis instrument.Item Çağdaş demokrasi kuramlarında katılma ve Türkiye'de katılmanın gelişimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1982) Mumcuoğlu, MaksutItem 15 Mayıs 1919 İzmir'in işgali olayı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1984) Çukurova, Bülent; Oğuzoğlu, Yusuf; TarihItem Prens Sabahaddin(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1984) Ünalıcı, Mümin; Oğuzoğlu, Yusuf; TarihItem İzmit – Sakarya Otoyolu güzergahı Acısu - Arifiye Kesiminin mühendislik jeolojisi incelemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1984) Karakaş, Semra Zehra; Erol, Oğuz; Jeofizik MühendisliğiÇalışma sahası Marmara Bölgesinin KD'sunda Sapanca Gölünü içine alan yaklaşık 300 Km2'lik bir alanı kapsamaktadır. İncelenen bölgede, Paleozoyik ve Üst Kretase yaşlı denizel formasyonlarla, Neojen (Ponsiyen-Pliyosen) ve Kuvaterner'e ait karasal birimler yer almaktadır. Bölgenin en eski kaya stratigrafi birimi Paleozoyik yaşlı metamorfik serilerdir. Metamorfik serinin alt kısmı gnays, amfibolit, mika şist, serisit şist, klorit şist, serpantin şist, kuvarsit, kireçtaşı ve mermer ardalanmasından oluşmuştur. Bu metamorfik serinin üzerinde konkordan olarak mer ve kireçtaşları yer almaktadır. Bu metamorfik kayaçlar Kaledoniyen ve Hersiniyen orojenik hareketlerinin etkisinde kalarak kıvrılmışlardır. Mesozoyik, etüd edilen sahada Üst Kretase yaşlı formasyonlar ile temsil edilmiş olup, Paleozoyik üzerinde diskordas olarak bulunur. Üst Kretase formasyonları fliş fasiyes özellikleri sunan, yumuşak kireçtaşı, marn, şeyl, ince ve iri kumtaşı, kiltaşı, çakıl ile konglomeralardan ibarettir. Bu tabakalar Alpin orojenezinin Laramiyen fazında kıvrılmıştır. Bölgedeki Neojen diğer formasyonlar üzerine açısal diskordans yaparak oturmaktadır. Ponsiyen-Pliyosen tabakaları gölsel ve karasal olarak oluşmuş, marn, kil, kumtaşı, konglomera, kum ve çakıl ardalanmasından meydana gelmiştir. Neojen esnasında ve sonunda, alpin orojenik hareketleriyle tabakalar ilkel durumlarını kaybetmişlerdir. Neojen sırasında ve Kuvaterner'de bölgede büyük faylanma ve çökme olayları meydana gelmiştir. İnceleme sahasından, İzmit körfezi - Sapanca gölü – Adapazarı – Hendek-Düzce ovası çukurluk ve çöküntü şeridini izleyecek şekilde Kuzey Anadolu fayı geçmektedir. İzmit körfezi ile Adapazarı civarı, ülkemizin sismik etkinlik bakımından en önemli yörelerinden birisidir. İnceleme alanının içinde otoyol Kuvaterner yaşlı alüvyon ve birikinti konisi ile Üst Miyosen – Pliyosen yaşlı karasal çökeller üzerinden geçecektir. Yörede yüzlek veren daha yaşlı birimler yol güzegahının uzağında kalmakla birlikte birikinti konilerine ve alüvyona malzeme sağlayan kaynak alanlar durumundadırlar. Otoyolun Sapanca gölü kıyılarını izleyerek alüvyon üzerinden geçeceği yerlerde zeminin zayıf karakterde olduğu ve yüzeye yakın bulunan yeraltı suyu nedeniyle de bu kesimlerde duraylılık sorunlarının çıkacağı saptanmıştır. Yolun birikinti konisi üzerinden geçeceği yerlerde stabilite problemi doğmayacaktır. Yolun geçeceği güzergah boyunca gözlenen jeolojik yapılar dikkate alındığında doğal şevlerde, Sarıbayır ve Teknekelem tepeleri arasında heyelan tehlikesinin olmıyacağı saptanmıştır. Yarma yapılacak kesimlerde klas tayinlerine göre, bu bölgelerde kazı güçlüğü olmayacaktır. Dolgu malzemesi olarak kullanılacak materyal üzerinde yapılan denemeler sonucu, bu malzemelerin projede istenilen niteliklerde olduğu saptanmıştır.Item Okul öncesi eğitim kurumlarında müzik eğitiminin ana dil eğitimine etkisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1985) Özdemir, Şermin; Özyürek, Leyla; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüItem Çahâr Makâla'nin Dil ve Üslûbu ile Nizâmî-i Arûzî'nin 'Üslûp' ve Eserinde bu eserde geçen edebi şahsiyetlerin üslûpları hakkındaki görüşlerim(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1985) Hapakaz, Yakup; Anbarcı, Meliha; DilbilimiÇehâr Makâle is the work of Nizâmî-i Arûzî (d. 552/ after 1157) which refers to the four professions (scribe, poet, chaldean and physician) necessary for a ruler. It is known as Çehâr Makale because the work whose original name is Mecmau-nevâdir is comprised of four parts. After the preamble, the author gives information about these four professions and tells related stories. The first article contains the attributes and qualities of a scribe. In the second article, after giving information about poet and poetry, the author emphasizes the importance and effect of poetry; thus indirectly mentions the names and literary style of many literary figures. The information about the style of the author and the styles of the poets mentioned in his work is examined and evaluated in accordance with the scientific principles in this study.Item Aile ve yetiştirme yurdu ortamında bakım gören 5-6 yaş çocuklarının doğal ortamlarında gözlenen günlük davranışları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1986) Öğülmüş, Selahiddin; Gürkaynak, İpek; Eğitim Programı ve Öğretimi BölümüIn this study, daily natural behaviors of children aged 5-6 (N = 12) in their natural environment in the family (n = 6) and in the orphanage (n = 6) were investigated using the Spesimen recording method, one of the ecological psychology methods. This method involves recording the behavior of the observed child, what he says, the behavior of the environment towards the child and what he says without selecting or skipping anything, and then dividing the recordings into episodes and examining the structural features and psychological content of each episode. Thus, the structure and psychological content of the child's behavior in the natural environment can be described. In this study, behavioral flows of children growing up in family and orphanage environment were compared. In addition to structural characteristics such as the number of episodes, episode type, episode meaning, the frequency of action models such as aggression, dominance, resorting, resilience, and compliance were determined and compared.Item Siretü'n-nebi (tercümetü'z-zarir) inceleme-metin(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1986) Erkan, Mustafa; Zülfikar, Hamza; Türk Dili ve EdebiyatıMustafa Darir from Erzurum is one of the great authors of Historical Oghuz Turkish in the fourteenth century. His language is old Anatolian Turkish known as language of the period of classical rank of a ruler. However, there is the effect of Azerbaijani and Memluk Turkish at his pronunciation. Darir's works as called "Siretü'n-Nebî" is his fames book that effected to all of Turkish literature after him. I studied the first volume of this book in which contained three of it. My work made of three sections introduction, tax and dictionary and index. In introduction section life of Darir, his books were written and described Siretü'n-Nebî's manuscript copies in some libraries. And language and turn of phrase book, and it's contains, written style were told. The other studies about the Siyer and bibliography were given in this section (Pages IV-XCVI). In the text section critical edition text were made between copy of Topkapı Saray library Dormitory section number 1001 that were selected main copy and Süleymaniye library, Fatih section number 4403 and İstanbu University Library Turkish manuscripts number 2384 (Pages 1-559). Last section is dictionary end index. Every word were translated and its suffix were described and were given copy page number in this section like Kutadgu Bilig index. It is called grammatical index (pages 897-2127).Item Cumhuriyet döneminde Niğde (1923-1986)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1986) Özkan, Salih; Oğuzoğlu, Yusuf; TarihItem Üniversiteli kız öğrencilerin gözünde kadın ve erkeğin değeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1986) Demirel, Osman Nuıri; Dönmez, Ali; Eğitimde Psikolojik Hizmetler BölümüWith this study, intellectual achievements of women in research is to determine whether there is prejudice against women. For this purpose, it is first mentioned roughly at the level of inequality between men and women in Western and Turkish society, it has been focused on the characteristics of gender socialization. Then researches in the West which test from different angles of the western attitude towards women and gender issues and the social psychological research in Turkish society are given. It has been researched that supported the general objectives laid down in the framework of expectations. To test the hypothesis, " survey (screening) " of the universe of this research using methods constitute the entire university girl students. Faculties of the university within the scope of the study are divided into social and basic sciences. But entering university faculties of sampling are as follows: - Middle East Technical University, Faculty of Engineering - Hacettepe University, Medical School - Hacettepe University, Faculty of Economics and Administrative Sciences - Ankara University, Faculty of Educational Sciences - Gazi University, Faculty of Arts Studies conducted as part of the faculty studying in Class 3 and 4 subjects were 350 female students selected through random sampling. It has been used for the selection of profession specific to the selected counted 250 students from 350 gender; the remaining 100 female university students have also been used in the original investigation. As a measure, by selecting the gender of the eligible 6 profession 6 professional articles from the literature in the field of 3 women and 3 men also authored, two booklets were created. Each article is evaluated by adding an assessment form with nine questions which are presented to the subjects. First series of articles have been introduced with the name of Cemil KÜÇÜKOĞLU. In the second series, the same first article has been presented with the name of Cemil KÜÇÜKOĞLU. Each article is evaluated in 9 points. The data obtained from the evaluation form have been analyzed for the purposes of the research. Research in understanding whether a statistically significant difference between the two techniques is applied as an arithmetic means of the most appropriate technique t test. Meaningfullness level has been accepted as 0.5 level.Item Mersin'li Cemal Paşa'nın askeri faaliyetleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1986) Gök, Dursun; Kafalı, Mustafa; Tarih