Browsing by Author "Arslantekin, Sacit"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması(2006) Bayram, Özlem; Atılgan, Doğan; Arslantekin, SacitItem Bilgi merkezi ve hizmetlerinde veri madenciliğinin kullanılabilirliği: Üniversite kütüphaneleri örneği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Doğan, Korcan; Arslantekin, Sacit; Bilgi ve Belge YönetimiVeri madenciliği farklı kaynaklardan toplanan büyük ölçekli verilerden örüntüler bulmak ve anlamlı sonuçlar çıkarabilmek için en önemli yöntemlerden biridir. Üniversite kütüphanelerinin de farklı kaynaklardan veri toplayabilmesi ve bu verilerden veri madenciliği ile anlamlı sonuçlar çıkarabilmesi için önemlidir. Bu noktadan hareketle çalışmada "Üniversite kütüphanelerinin veri madenciliği tekniklerini kullanarak, kütüphane işlem ve hizmetlerinde yeni örüntüler elde etmesi ve bunları karar destek süreçlerine yansıtarak yeni hizmet modelleri geliştirmek için kullanabilmeleri mümkündür." ana hipotezi oluşturulmuştur. Araştırmada kuramsal temelin oluşturulması amacı ile literatür taraması yapılmıştır. Bu aşamada veri madenciliği, veri madenciliği ile ilgili kavramlar, veri madenciliği modelleri, veri madenciliği süreçleri vb. kavramlar yapılan ulusal ve uluslararası çalışmalar doğrultusunda incelenmiş, üniversite kütüphaneleri ve diğer bilgi merkezlerinde veri madenciliğinin kullanım alanlarına ve uygulamalarına yer verilmiştir. Araştırmanın uygulama kısmında, ilk olarak kütüphane kullanıcılarının veri tabanı kullanımlarına ilişkin birliktelik kuralı oluşturulması amaçlanmıştır. İkinci olarak ise kullanıcılara ilişkin oluşturulan hipotetik verilere dayanarak veri tabanı önerilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla kütüphane kullanıcılarının veri tabanı kullanımlarını etkileyecek değişkenler belirlenmiştir. Çalışma alanında bir yenilik olarak diğer değişkenlerin ağırlıklandırılması ile "Kullanıcı Araştırma Puanı" formülü oluşturulmuştur. Elde edilen bu değişkenler için araştırma evrenini oluşturmak amacıyla simülasyon tekniği ile oluşturulan iki farklı hipotetik veri kümesi için veri madenciliğinde sınıflandırma ve birliktelik kuralı yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda veri madenciliği süreciyle elde edilen bulgulara ve değerlendirmelere yer verilmiş, ana hipotez ve alt hipotezler doğrulanmıştır.Item Büyük verinin üniversite kütüphaneleri açısından önemi ve kütüphane hizmetlerinde kullanımı: Ankara Üniversitesi Kütüphaneleri örneği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Doğan, Korcan; Arslantekin, Sacit; Bilgi ve Belge YönetimiBig data can be considered as the beginning of a new era. With the effects of the big data while world is in a big transition, it is not seen as possible to keep libraries out of this big transition. Big data is evaluated for libraries under two basic chapters within the scope of this study: i. Place of big data in libraries` collection ii. Usage of big data in the library operations and services, and improvements of these operations and services In this transition, university libraries have a lot of responsibilities due to their structure and they should lead this transition. However it is very clear that big data is a new concept for libraries and in literature there are not many researches on the execution of big data in the libraries. This situation results in a negative environment in which occupation experts (data managers and librarians) neither have the awareness on the importance of the subject nor incentive and desire to develop themselves. To understand the level of the mentioned awareness, a research was conducted with the graduates of the occupation who works in Ankara University Library. In this conduct, a small survey was made with 28 librarians to measure the level of their information on big data and then, just after the survey, an informative presentation about big data was made in which 22 librarians attended. After the presentation another survey was conducted to these 22 librarians to understand whether awareness on big data were raised on not. Based on our study, it can be said that librarians who attended the presentation statistically significantly increased their knowledge on the basic levels of big data. Based on these results, it can be also seen how quickly librarians get adapt to the big data which may be also thought as a natural consequences of their occupation. Thus big data should be considered in the occupation of the librarianship and it can be said that education curriculums about big data would have positive contribution to libraries.Item Elektronik belge yönetimi ve kamu kurum ve kuruluşları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Odabaş, Hüseyin; Arslantekin, Sacit; Karakaş, Sekine; Bilgi ve Belge YönetimiElectronic records management is one of the most important components of egovernment which is the base of electronic public services. In addition to this electronic records management is an important management tool to provide authentic, original and legal sharing of information and records in e-government applications. This tool is composed of all principles and applications of how records are processed in every step of records life cycle. Aim of this approach is to provide a controlled process for electronic records. This process is composed of all records applications from production to archiving of records. Electronic records managemet program is adapted national and/or instutional plans of principles and applications developed in records management discipline. This program is developed to provide a general framework for applications of records processes. In addition to this, information technology elements such as computers, preservation and communication devices and management components such as standarts and legal regulations are gave placed to the program. In this study, firstly, the concept of e-government and its applications in the world are evaluated and traditional records management approach base of electronic records management is examined. After that, every elements of electronic records and its management are studied and finally present records management in Turkey is evaluated.Item İndeks, indeksleme teknikleri ve bilgisayar uygulaması(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1991) Arslantekin, Sacit; Yurdadoğ, Berrin; Bilgi ve Belge YönetimiItem Kurum kütüphanelerinde elektronik danışma hizmetleri: DSİ Kütüphanesi örneğinin değerlendirilmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Üstüner, Abdullah; Arslantekin, Sacit; Bilgi ve Belge YönetimiThe libraries which aim to satisfy the information need of the users in the fastest, most correct and reliable way have started to provide electronic reference service for the users besides the traditional reference service. The reason for this, as the studies all around the world indicate, is that everyday more and more users prefer to use internet and they demand the need for information is immediately satisfied.As a result of this, many libraries improve their reference services and create electronic reference service. In this way they ensure the users have access to resources without time and place restriction.The institution libraries are the libraries which provide service in the work fields of the institutions they belong to. These libraries serve by providing direct information to the users, instead of bringing the information resources and the users together. This kind of service mentality can only be possible with the provision of an effective ?Reference Service?.The central library within the scope of ?General Directorate of State Hydraulic Works? can not provide enough contribution to the personnel in regard to the reference services, the object of the thesis.State Hydraulic Works Central Library may also create many advantages on behalf of the users in line with the requirements of the institution by using the electronic reference services which have gained big importance in today?s world. It can also make contribution to the work potential by saving time for the personnel. In this way it may provide more effective and qualified service to the users.E-Reference services provide many benefits to the institutions with the libraries on behalf of users. This study explains the works General Directorate of State Hydraulic Works shall realize to provide e-reference services and the effective and qualified service it may provide pursuant to these Works.Key Words? Special Libraries?, ?Reference Services?, "Electronic Reference Services", "Digital Reference Services", "Virtual Reference Services"Item Metafor araştırma yönteminin kütüphane hizmetleri bağlamında değerlendirmesi: Gaziosmanpaşa Üniversite Kütüphanesi örneği(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı, 2019) Akyüz, Hülya; Arslantekin, Sacit; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiÇalışmada kullanıcıların kütüphane kavramı ve üniversite kütüphane hizmeti hakkındaki algıları ölçülmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda eş zamanlı iki farklı veri toplama aracı kullanılarak elde edilen verilerin karşılaştırılması yapılmıştır. Veri toplama araçlarından biri 5'li likert sorulardan diğeri de likert sorulara karşılık gelecek metafor sorulardan oluşmaktadır. Çalışma TOGÜ araştırma görevlileri üzerinde uygulanarak TOGÜ Kütüphanesi hizmetleri değerlendirilerek araştırma görevlilerinin kütüphane hakkındaki ürettikleri metaforlar incelenmiştir. Çalışmanın sonuçları, nicel yöntem ile toplanan veriler ile nitel yöntem ile toplanan veriler arasında farklılık olduğunu, araştırma görevlilerinin metafor sorularına daha içten ve objektif cevap verdiklerini göstermektedir. Personel, koleksiyon, bina, danışma hizmetleri ve ödünç verme hizmetlerinin araştırma görevlilerinin kütüphane hizmetleri hakkında düşüncelerini etkileyen unsurlar olduğu görülmektedir. Az sayıda araştırma görevlisi tarafından olsa bile kütüphanenin hala mekân olarak algılandığı ve yukarıda sayılan 5 unsurdan ayrı olarak düşünüldüğü de ulaşılan diğer bir sonuç olmuştur. In this study, users' perceptions about library concept and university library service were tried to be measured. For this purpose, the data obtained by using two different simultaneous data collection tools were compared.One of the data collection tools is the questions of Five-Point Likert Scale and the other consists of metaphor questions corresponding to Likert Questions.The study was carried out on TOGÜ research assistants and the metaphors which produced by the research staff about the library, were analyzed by evaluating the TOGÜ Library services. The results of the study show that there is a difference between the data collected by the quantitative method and the data collected by the qualitative method, and the research assistants have more sincere and objective answers to the metaphor questions.Staff, collections, the building, advisory services and lending services are the factors that influence the opinions of research assistants about library services. Even if there were a small number of research assistants, the library was still perceived as a space and it was considered as separate from the above mentioned 5 elements.Item Örgütsel yapı bağlamında bilgi yönetimi süreçlerinin örgütsel performansa etkileri: Ankara Üniversitesi örneği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Çankaya, Derya; Arslantekin, SacitBilgi yönetimi ve ilgili kavramlar son dönemlerde üzerinde sıklıkla konuşulan ve araştırılan bir çalışma sahası haline gelmiştir. İşletmelerin rekabet çabalarında yenilikçiliğin ve yaratıcılığın ön plana çıkması bilgi yönetiminin önemini arttıran unsurlardan olmuştur. Bilginin kurum içinde aranması, bulunması, üretilmesi, güncellenmesi vb. gibi süreçlerin tüm kurum tarafından benimsenecek şekilde belirlenmesi başarılı bir bilgi yönetimi için kaçınılmazdır.Örgütlerde bilginin etkin kullanılabilmesi için organizasyon yapıları yeniden gözden geçirilmiş, işletmeler amaçlarına göre kendilerine uygun dönüşümleri tercih ederek, yeniden yapılandırılmıştır. Bilgi yönetimi, en genel haliyle, bilgiyi yaratma, bulma, elde etme ve harekete geçmeye yönelik stratejik faaliyetler bütünü olarak algılanabilir. Bu açıdan bilgi yönetimi, içsel ve dışsal olarak yararlanılacak bilginin, kimlerle ve ne şekilde, nasıl paylaşılacağını ve nasıl kullanılacağını içermelidir. Bilginin herkes tarafından aynı şekilde anlaşılabilmesi, doğru bilgilerin doğru yerlerde doğru zamanda bulunabilmesi için ortak bilgi gösterim yöntemlerinin geliştirilmesi gerekmektedir.Bu çalışmada bilgi yönetimi hem teorik hem de uygulamaya dayalı olarak, alt yapısı ve süreçleri itibariyle incelenmiştir. Ayrıca seçilen örneklem doğrultusunda kurum çalışanlarının bilgi yönetimine bakış açıları ve bu konudaki faaliyetleri analiz edilmiştir.AbstractInformation management and related concepts has become a field of which has been frequently spoken and investigated in recent years. The standing out of innovation and creativity in the competetive efforts of business has become one of the factors that increases the importance of information management. For a successful information management, it is inevitable that information will be searched, found, produced, updated and so in a way to be adopted by all institution.In order to use the information effectively within the organizations, organizational structures have been revised and business have been reconstructed by choosing proper conversion according to their goals. In the most general sense, information management can be percieved as creating, finding and acquisiting the information and overall strategical activities to take actions. In this respect, information which will be used internally and externally. In order for information to be understood by everyone in the same way and so as to use the right time and right place, it is necessary to develop common knowledge presentation methods.In this study, information management has been reviewed in terms of is substructures and process based on both theoretically and practically. In addition, the perspectives of the institution employees’ and activities on the subject have been analysed in accordance with the chosen sample.Item Özgür ve açık kaynak kodlu yazılımlar ve bilgi merkezlerine etkisi(2004) Arslantekin, SacitItem Türkiye'deki üniversite kütüphanelerinde sosyal medyanın etkin kullanımı ve analizi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Yılmaz, Fikret; Arslantekin, Sacit; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiÜniversite kütüphaneleri sosyal medyanın etkin kullanımı konusunda önemli ölçüde etkilenmiş ve davranış olarak değişimler yaşamıştır. Yoğun bir şekilde kullanılan sosyal medya platformlarında üniversite kütüphaneleri oldukça yüksek oranlarda görüntülenmeye sahip olabilen yasal duyurular yapabilmekte ve kullanıcıları ile etkileşime girebilmektedirler. Sosyal medyayı en etkin şekilde kullanarak kullanıcıları ile etkili bir iletişim kurmayı amaçlayan üniversite kütüphanelerinin, kullanıcılarıyla olan etkileşimlerine ilişkin sosyal medya analizi gerçekleştirmeleri son derece önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal medya analizi sayesinde üniversite kütüphaneleri; anlık olarak sosyal medya üzerinde ne kadar konuşuluyor olduklarını takip edebilmekte ve bu konuşmalardan elde edebilecekleri bilgilerden hareketle kullanıcı taleplerine ve sağladıkları hizmetlere yönelik stratejiler geliştirebilmektedirler. Sosyal medyanın sunduğu etkileşim ve iletişim fırsatları ile bilgiye erişim konusunda Facebook Twitter, Instagram ve YouTube gibi sosyal medya araçları yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’deki üniversite kütüphanelerinde kullanılan sosyal medya hesaplarından takipçi sayısı, beğeni sayısı ve gönderi sayısı gibi birçok veri toplanmıştır. Elde edilen veriler Excel ve NodeXL programları ile analiz edilerek sosyal medyanın etkin kullanılması yönünde bir yol haritası sunulmuştur. Sosyal medya hesabının oluşturulmasından, gönderilere yapılan yorum ve bildirimlere geri dönüş sağlanmasına kadar adım adım hazırlanan bu yol haritası, üniversite kütüphanelerinde sosyal medyanın kullanımına ilişkin Sosyal Medya Etkin Kullanım Kılavuzu olarak adlandırılmıştır.Item Tıp ve Sağlık Bilimleri Alanında Türkiye\'de Yayınlanan Akademik Süreli Yayınlarda Niteliği Etkileyen Nedenler ve Kaliteyi Yükseltme(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Binici, Kasım; Arslantekin, SacitBilgi patlamasından sonra süreli yayın sayısında ciddi bir artıs olmustur. Bu artısuluslararası veritabanları kapsamında belirlenen ölçütler dogrultusunda seçimyapmayı gerektirdi. Seçilen dergiler söz konusu veritabanlarında dizinlenerek dünyaçapında arastırmacıların hizmetine sunuldu. Veritabanı kapsamında yer alanyayınların kullanımı ve atıf gösterilmesi sonucu olusan istatistikî bilgiler yazarların,yayınların, dergilerin, kurumların, ülkelerin bilimsel faaliyetlerin ölçümündekullanıldı. Bu ölçümler ancak birkaç veritabanında yapılabilmektedir. Buveritabanlarında atıf alma faktörü kullanılarak dergilerde nitelik ölçümüyapılmaktadır. Zamanla bilim dünyasında akademik dergilerde nitelik ölçütünü,uluslararası dizinlerde yer alma ve atıf alma faktörünün belirledigi kanısıolusmustur. Belirlenen bu ölçütler ve kriterler kütüphanelerde derme yönetimindeseçim ölçütleri olarak kullanıldı. Söz konusu bu ölçütlere uymayan akademikdergiler kapsam dısı kalarak, dergilerde yayınlanan yayınlara erisim sorunu ortayçıktı.Bu baglamda erisim saglanamayan bir arastırma okunamaz. Okunmayan arastırmayaatıf yapılamaz. Atıf yapılamayan derginin etki faktörü düsük olur. Etki faktörüdüsük olan dergiye arastırmacılar okunmama kaygısıyla yayın göndermek istemez.Yayın yapılmayan bir derginin yayın hayatı az olur. Bu düsüncelerden hareketederek, bu çalısmada ulusal süreli yayınların bilimsel niteligini olumsuz etkileyennedenleri arastırmak öncelikli amaçlardan biri olmustur. Bu dogrultuda Türkiye’deakademik süreli yayıncılıgı olumsuz olarak etkileyen en önemli iki etkeninuygulanan ulusal bilimsel politikalar ve erisim oldugu tezi savunulmustur.Çalısmamızda tıp ve saglık bilimleri alanında yayınlanan ulusal süreli yayınlarsaptanarak, kütüphanelerde ve veritabanlarında erisim durumu arastırılmıstır.Uygulanan politikaların süreli yayın üzerindeki etkisini ögrenmek için ulusal veuluslararası veritabanlarında yer alan dergi ve yayınlar incelenmistir.Item Üniversite kütüphanelerinde kullanıcı eğitimi: Ankara'daki devlet üniversite kütüphanelerindeki uygulamalar ve elektronik ortamda kullanıcı eğitimi için öneriler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Işık, Demet; Arslantekin, Sacit; Bilgi ve Belge YönetimiUser education is defined as a whole effort to acknowledge the necessary knowledge and skills to users by professional librarians so that users could utilize from library resources and services. The high percentage of library usage by all university members, when the universities? libraries are considered is the sign of well performance of library?s aims.This study aims to answer the particular question of ?how much do the user education programs which are performed in the university libraries succeed the aims of user education. The increase of information resources through the electronic means, the possibility of remote access to the library resources, the entrance of Web 2.0 technologies even to the university libraries pushed the necessity to order the electronic user education programs by benefiting from these possibilities.The survey method was used in this study and data were gathered through literature search and questionnaires. In this research, in order to collect data, a questionnaire was applied to librarians who work in state university libraries in Ankara (Ankara University, Gazi University, Hacettepe University and Middle East Technical University). The questionnaire is composed of two parts and consist of 54 questions and given to 56 librarians.As the concluding remark of this survey, it can be seen that the librarians complain about the indifference and small number of participants to the user education programs. In order to overcome this, the user education should be structured along with the electronic means. In addition, there is a problem in user education due to inadequate personnel number. Another consequence is that the librarians need to be instructed on the usage of Web 2.0 technologies.Item Veri Madenciliğinin Önemi Ve Kütüphanelerde Kullanımı(Ankara Üniversitesi, 2023) Doğan, Korcan; Arslantekin, SacitVeri madenciliği farklı kaynaklardan toplanan büyük ölçekli verilerden örüntüler bulmak ve anlamlı sonuçlar çıkarabilmek için en önemli yöntemlerden biridir. Kütüphanelerin de farklı kaynaklardan veri toplayabilmesi ve bu verilerden veri madenciliği ile anlamlı sonuçlar çıkarabilmesi için önemlidir. Bu noktadan hareketle çalışmada “Kütüphanelerin veri madenciliği tekniklerini kullanarak, işlem ve hizmetlerinde yeni örüntüler elde etmesi ve bunları karar destek süreçlerine yansıtarak yeni hizmet modelleri geliştirmek için kullanabilmeleri mümkündür.” ana hipotezi oluşturulmuştur. Araştırmada kuramsal temelin oluşturulması amacı ile literatür taraması yapılmıştır. Bu aşamada veri madenciliği, veri madenciliği ile ilgili kavramlar, veri madenciliği modelleri, veri madenciliği süreçleri vb. kavramlar yapılan ulusal ve uluslararası çalışmalar doğrultusunda incelenmiş, kütüphanelerde veri madenciliğinin kullanım alanlarına ve uygulamalarına yer verilmiştir. Araştırma sonucunda veri madenciliği süreciyle elde edilen bulgulara ve değerlendirmelere yer verilmiş, ana hipotez ve alt hipotezler doğrulanmıştır.