Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi by Title
Now showing 1 - 20 of 380
Results Per Page
Sort Options
Item 18 MART MUTABAKATI: BİR HUKUKİ ANALİZ(Ankara Üniversitesi, 2021) Erdenir, Faik Hasip Burak; Other; Other2015 yılında ortaya çıkan göçmen krizini hafifletebilmek amacıyla Türkiye ile AB arasında yapılan 18 Mart Mutabakatı, caydırıcı etkisiyle Ege’de ölümleri büyük ölçüde önlemeyi başarmıştır. Ancak, mutabakatın temel unsuru olan “1’e 1” uygulamasının uluslararası hukuka ve AB hukukuna aykırı olduğu farklı çevrelerce iddia edilmişti. AB kurumları da mutabakatın ABAD’ın yargı denetimine takılmasını engellemek için mutabakatla bağlantıları olmadığını ileri sürmüşlerdir. Siyaseten mantıklı bir tercih olarak görünmekle beraber, AB açısından hukuken sorunlu bir durum ortaya çıkmıştır. Makale, 18 Mart Mutabakatını hukuki bir perspektiften ele almakta olup, AB’nin hangi kurum tarafından temsil edildiği ve Mutabakatın uluslararası anlaşma niteliği taşıyıp taşımadığı hususlarını irdelemektedir. 18 Mart Mutabakatı ve akdedildiği bağlam hukuken irdelendiğinde, bu metnin AB adına hareket eden AB Zirvesi ile Türkiye arasında yapılan bir politik mutabakat olduğu sonucuna varılmaktadır.Item 2014 Avrupa Parlamentosu seçimleriARAS, İlhanItem A FAIR BALANCE BETWEEN THE RIGHT TO RELIGIOUS MANIFESTATION AND THE FREEDOM TO CONDUCT A BUSINESS IN THE CASES OF HEADSCARVES BAN IN PRIVATE EMPLOYMENT?(Ankara Üniversitesi, 2022) Karayiğit, Mustafa; Other; OtherMakale bazı kadın işçilerin özel işyerlerinden işyeri tarafsızlık politikası kuralları gereği başörtüsü takmaları gerekçesiyle çıkartılması neticesinde Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın Achbita, Wabe ve Müller gibi kararları üzerinden söz konusu işyeri tarafsızlık politikasının dolaylı ayrımcılık oluşturduğuna dair içtihadını eleştirel olarak analiz etmektedir. Makale esasen sözkonusu özel işyeri politikası çerçevesinde konulan kuralların, yeknesak uygulansa bile, İslam, Yahudilik ve Sihizm gibi bazı orthopraxis din mensupları açısından doğrudan ayrımcılık teşkil ettiğini, işverenin teşebbüs hürriyeti ile economic çıkarlarını, işçilerin dini ifade hürriyeti ve sosyal haklarına tercih ettiğini, ayrımcılık kategorisi içerisinde din ifade özgürlüğünü en tabanda korunmaya layık bir ayrımcılık kategorisine sürüklediğini, AB değerlerine aykırılık teşkil edecek şekilde azınlık din mensuplarının ekonomik ve sosyal dışlanmasına yol açtığını savunmaktadır.Item AB DENİZ GÜVENLİĞİ STRATEJİSİ: TEORİK BİR İNCELEME(Ankara Üniversitesi, 2022) Hastunç, Kübra Çoban; Other; OtherAB deniz dış ve güvenlik politikası entegrasyonunu nasıl açıklayabiliriz? Yani AB’nin dış ve güvenlik politikasına yeni bir boyut olarak ‘deniz’in eklenmesini nasıl açıklayabiliriz? Denizcilik alanında entegrasyonu sağlayan temel mekanizmalar nelerdir? Üye devletlerin başlangıçta karşı çıktıkları AB Deniz Güvenliği Stratejisi’ni (ABDGS) (EU Maritime Security Strategy-EUMSS) kısa bir süre sonra kabul etmesinde hangi itici güçler etkili olmuştur? Bu makale, ABDGS’nin benimsenmesine ilişkin teorik bir çalışma yürüterek bu soruları açıklığa kavuşturmayı amaçlamaktadır.Item AB İçi Ve Dışı Yatırım Anlaşmalarında Düzenlenen Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmalarının Ab Hukuk Düzeninin Özerkliğine Uygunluğu(Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, 2023) Karayiğit, Mustafa Tayyar; Siyaset ve İdare; OtherMakale AB içi ve dışı uluslararası yatırım anlaşmaları tarafından kurulan alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmalarının AB hukuk düzeninin özerkliğine uygunluğu meselesini irdelemektedir. Bu bağlamda Achmea Kararı ve 1/17 Sayılı Mütalaa başta olmak üzere AB hukuk düzeninin özerkliği ilkesi ışığında şekillenen ve AB hukuk düzeninin anayasallaşması sürecinin önemli basamaklarını teşkil eden ABAD içtihadının hukuki sonuçlarını AB hukuku ve uluslararası hukuk boyutlarıyla tartışmakta, mevcut, sona erdirilmiş veya gelecekteki iki veya çok taraflı AB içi ve dışı anlaşmalara etkisini ABAD’ın uluslararası mahkemelere karşı sahip olduğu münhasır yargı yetkisi çerçevesinde analiz etmektedir.Item AB koşulluluk politikasının güncel analizi: “İyi komşuluk ilişkileri ve ikili ilişkilerin normalleştirilmesi” kapsamında Sırbistan-Kosova diyaloğu üzerine inceleme(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2020) Atakara, Pınar; Siyasal Bilgiler FakültesiBu makale, AB koşulluluk politikasını ülkelerarası meseleler ve iyi komşuluk ilişkileri çerçevesinde analiz etmekte ve Güneydoğu Avrupa (Batı Balkanlar) genişlemesi kapsamında Sırbistan-Kosova Diyaloğu özelinde tartışmaktadır. Koşulluluk politikasının ortaya konduğu ilk zamandan bu yana stratejik bir şekilde ve önemli oranda değişikliğe uğradığı, günümüzde ise Batı Balkanlar’da bölgesel barışı tesis etme yönünde bir araç olarak kullanıldığı anlatılmaktadır. AB’nin ve üye devletlerinin siyasi kontrolüyle şekillenen genişleme politikası, üyelerin genişleme sürecinde sahip olduğu veto yetkisini önemli kılmaktadır. Bu çerçevede, Sırbistan’ın üye olma durumunda Kosova’nın AB sürecini tıkamaması+ için Sırbistan’a üyelik perspektifi verilen 2025 yılından önce Sırbistan ve Kosova ilişkileri bağlamında stratejik adımlar atılması gerektiği sonucuna varılmaktadır. This article provides a critical analysis of the EU’s good neighbourhood conditionality with a specific focus on Belgrade-Pristina Dialogue beyond the Western Balkans enlargement. Article acknowledges that the EU is seen as the foremost stabilizing actor in the Region. Consequently, not only the EU member states did apply political conditionality based on their political preferences, but also the conditionality politics has been strategically altered in this sense. The member states’ veto power on resolution process is a distinct factor on setting up the conditions from the first step. Therefore, the EU is anticipated to formalize further conditionality on Belgrade-Pristina Dialogue to prevent any presumptive deadlock before 2025, the declared potential accession date of Serbia to the EU.Item AB SİVİL KRİZ YÖNETİMİ VE POLİS: AFGANİSTAN (ABPOL-AFGANİSTAN) VE BOSNA HERSEK (ABPM-BOSNA-HERSEK) ÖRNEKLERİ(Ankara Üniversitesi, 2021) Yılmaz, Ayfer Genç; Other; OtherSoğuk Savaş ertesinde, AB küresel bir güvenlik aktörü olma hedefiyle hem sivil hem de askeri içeriğe sahip çeşitli mekanizmaları hayata geçirmiştir. Bu doğrultuda, görevleri Ortak Güvenlik ve Savunma Politikası (OGSP) tarafından belirlenen polis misyonları, AB’nin uluslararası barış ve güvenliğin inşasına yönelik katkısında başlıca sivil mekanizmalardan biri olarak ortaya çıkmıştır. Çalışma, her ikisi de yönetsel içeriğe sahip olmayan AB’nin Bosna-Hersek polis misyonu (ABPM-BosnaHersek, 2003-2012) ve Afganistan’daki polis misyonunu (ABPOL-Afganistan, 2007- 2016) karşılaştırmalı bir biçimde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu şekilde, çalışma biri Avrupa’da diğeri Orta Asya’da gerçekleşen iki misyonun da kısmen başarılı adledilmesine neden olan ortak noktaları açıklamak niyetindedir.Item AB TEMEL HAKLAR ŞARTI’NIN UYGULANMASININ KAPSAMI(Ankara Üniversitesi, 2021) Karayiğit, Mustafa; Other; OtherMakale, AB Temel Haklar Şartı’nın aslen kişi (ratione personae) bakımından, ayrıca Şart’ın bağımsız ve özerk uygulanma kapasitesi olmadığı için kaçınılmaz olarak konu (ratione materiae) bakımından uygulanma kapsamını incelemektedir. Makalede AB (organları ve kurumları), üye devletler ve gerçek ve tüzel kişiler temelinde Şart’ın uygulanma kapsamı hukuki gerekçeleriyle birlikte Şart’ın 51. maddesi bağlamında analiz edilmektedir. Şart’ın özellikle ulusal hukuk sistemlerinde AB hukukunun uygulanması kapsamında AB hukuku tarafından yönetilen hukuki durumlara uygulanması itibariyle ABAD’ın yetki devri ilkesi bağlamında AB’nin yetkilerini artıramayacağı hükmüne istinaden hukukun genel ilkelerini teşkil eden temel haklara dair içtihadını teyit ve konsolide etse de, temel haklar uygulanmasını bağımsız bir uygulanabilirlik niteliğine taşımaktan imtina ederek federalleşmeden uzak ama amaçsal yoruma dayalı içtihadı detaylarıyla irdelenmektedir.Item AB ÜYE DEVLETLERİNDE COVID-19 AŞILARININ ÖN SATIN ALMA SÖZLEŞMELERİ İÇİN VİYANA SATIM ANTLAŞMASININ (CISG’İN) UYGULANABİLİRLİĞİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Koca, Sema Çörtoğlu; Other; OtherAvrupa Komisyonu, Avrupa Birliği’nde COVID-19 aşısının üretimi, satın alınması ve temini için çeşitli aşı üretici firmaları ile ön satın alma sözleşmesi imzalamıştır. AstraZeneca, Curevac Ag ve Pfizer Inc./BioNTech ile yapılan sözleşme metinlerinin bazı kısımları karartılarak yayımlanmıştır. Bu sözleşmelerde uyuşmazlıklar için Belçika mahkemelerinin yetkili kılındığı ve uygulanacak hukuk olarak Belçika hukukunun seçildiği anlaşılmaktadır. Bahsedilen sözleşmelere ilişkin bir uyuşmazlıkta, yetkili mahkemelerin, Belçika’nın Milletlerarası Mal Satımına İlişkin Sözleşmeler Hakkında Birleşmiş Milletler Antlaşması’na (CISG) taraf bir devlet olması nedeniyle CISG’i uygulaması mümkündür. Hukuk seçimi yapılmamış olsa dahi, sözkonusu sözleşmelerin tüm taraflarının işyerlerinin CISG’e taraf devletlerde bulunması, CISG’i uygulanabilir kılmaktadır. Çalışmada, AB Üye Devletlerinde COVID-19 aşısının üretimi, satın alınması ve temini için (özellikle AstraZeneca ile) yapılan ön satın alma sözleşmelerine ilişkin olarak ortaya çıkabilecek bir ihtilâfta CISG’in uygulanabilirliği değerlendirilmektedir.Item AB ÜYESİ DEVLETLERİN TEMEL HAK BAĞLANTILARIARSAVA, A. FüsunItem AB VE KKTC HUKUKU AÇISINDAN YEŞİL HAT TÜZÜĞÜADAOĞLU, Hacer SoykanItem AB'DE EKONOMIK BÜTÜNLEŞME VE TÜRKİYE'NİN ENTEGRASYONUBİLİCİ, Nurettin