TEZLER
Permanent URI for this community
Bu koleksiyonda Ankara Üniversitesi bünyesinde yapılan, yazarların tam metin erişimine onay verdiği yüksek lisans ve doktora tezleri yer almaktadır.
Browse
Browsing TEZLER by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 25086
Results Per Page
Sort Options
Item Yaşam becerileri psikoeğitim programının boşanmış aile çocuklarının uyum düzeylerine etkisi(Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, 0) Şentürk Aydın, Rabia; Nazlı, SerapBu araştırmanın temel amacı, yaşam becerileri psikoeğitim programının boşanmış aile çocuklarının uyumları üzerindeki etkilerinin araştırılmasıdır.Araştırma, kontrol gruplu ön-test, son-test ve izleme testi modeline dayalı bir deneysel çalışmadır. Araştırma, 2011 - 2012 eğitim-öğretim yılında Ankara Mamak Ortatepe İlköğretim Okulu’nda 4. ve 5. sınıfta öğrenim görmekte olan annesi ve babası boşanmış 10 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 2 x 3’lük (deney - kontrol grubu, ön-son-izleme testi) deneysel desen kullanılmıştır. Çocukların boşanmaya uyumları araştırmanın bağımlı değişkenidir. Bağımsız değişken ise yaşam becerileri psikoeğitim programıdır. Deney grubuna haftada bir kez her biri ortalama 90 dakika süren 9 oturumluk psikoeğitim programı uygulanmıştır. Program iki aşamada hazırlanmıştır. İlk aşamada psikoeğitim programının alt yapısı hazırlanmıştır.Bunun için literatürden boşanmanın çocuklar üzerindeki etkisi ve çocuklara uygulanan destek programları incelenmiş; programın uygulanacağı 4. - 5. sınıf öğrencilerinin hazırbulunuşluk düzeyleri, bilişsel seviyeleri, ailelerin sosyov kültürel değerleri dikkate alınmıştır. İkinci aşamada psikoeğitim programının dört öğe (kazanım, içerik, danışma süreci, değerlendirme) dikkate alınarak tasarım sürecine geçilmiştir. Programın kazanımları Welman ve Moore’un taksonomisi dikkate alınarak belirlenmiş; içerik öğesinde boşanma kavramı, boşanmaya ilişkin duygu ve düşünceler, kendini tanıma, etkili iletişim becerileri, öfke kontrolü, çatışma çözme becerileri ve geleceği planlama konularına yer verilmiştir. Kontrol grubunda ise ön-testten sonra iki kez sohbet ve kısa etkinlikler yapılmıştır. Deney grubuna programın ilk haftası ön-test,programın son haftası son-test ve program tamamlandıktan altı hafta sonra izleme testi uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise deney grubuyla paralel bir şekilde ön-test, son-test ve izleme testi uygulanmıştır. Her biri 10 kişiden oluşan deney ve kontrol gruplarının ön-son-izleme testi sonuçları arasındaanlamlı bir fark olup olmadığı Friedman ve Mann Whitney U-Testi ile analiz edilmiştir. Programın etkililiğini değerlendirmek için Portes, Lehman ve Brown tarafından geliştirilen, Arifoğlu tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Çocuklar İçin Boşanmaya Uyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri yaşam becerileri psikoeğitim programının öğrencilerin çatışma ve kötü uyum ve sosyal destek düzeylerine bir etkisinin olmadığını fakat depresyon ve kaygı düzeylerini anlamlı bir düzeyde azalttığı ve boşanmaya uyumlarını anlamlı bir düzeyde arttırdığı ve bu artışın kalıcıolduğunu göstermektedir.Abstract The main purpose of this research is to investigate the life skills psychoeducation program’s effects on adaptation of divorced families’ children. The research is an experimental study which is based on a controlgroup pre-test, post-test and follow-up test model. The research was carried out in the 2011 - 2012 academic year with the participation of 10 students whose father and mother divorced and also they have been studying fourth and fifth grades in Ankara Mamak Ortatepe Primary School. In the research, 2 x 3 (experimental and control group, pre-post-followup test) experimental design was used. The dependent variable of the research is children's adaptation to divorce. The independent variable of the research is life skills psychoeducation program. A psychoeducation program, consisted of 9 sessions, each of them lasted for approximately 90 minutes once a week, has been applied to experimental group. The program is prepared in two stages. In the first stage, the background of psychoeducationprogram is prepared. Therefore, the effects of divorce on children and support programs applied to children are examined while reviewing literature and then, students’ level of readiness, cognitive levels, and families’ socio-cultural values are taken into consideration. In the second stage of psychoeducationprogram, the design process has been started, while four elements (objectives, content, consultation and evaluation) were being taken into account. The achievements of the program were defined by consideringWelman and Moore's taxonomy and additionally, the content element, the concept of divorce, feelings and thoughts about divorce, self-knowledge, effective communication skills, anger management, conflict resolution skills, and future planning are introduced. Each session has been initiated by a summary of the previous one, students have been informed about the subject of sessions and the sessions have been completed with homework. In the control group, after pre-test, short activities were made and talking to each other was carried out twice. For the experimental group, the pre-test was applied at the first week of the program, the post-test was applied at the last week of the program, and also follow-up test was performed six weeks after the program is completed. Additionally, in parallel with the experimental groupand the control group pre-test, post-test and follow-up test was performed.Whether there is a significant difference between the results of pretest, posttest and follow-up test of experiment and control groups have been checked by “Friedman” and “Mann Whitney U-Test”. In order to evaluate the effectiveness of the program, “Children Divorce Adjustment Inventory” which was developed by Portes, Lehman and, Brown and was adapted into Turkish by Arifoğlu, was used. Research data show that life skills psychoeducation program has no effect on conflict and poor compliance, and social support, however, it decreases levels of depression and anxiety significantly and it increases adaptation to divorce significantly, and this increase is permanent.Item Şizofreni hastalarına bakım veren yakınlarında tükenmişlik(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 204) Kokurcan, Ahmet; Göğüş, Ali Kemal; Ruh Sağlığı ve HastalıklarıItem Edward Bond'un lear ve the bundle adlı oyunlarında yabancılaşma ve devlet aygıtları(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Batı Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı, 244) Akıllı, Ahmed Esas; Pekşen, Seda; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBu çalışma Edward Bond'un Lear ve The Bundle adlı oyunlarında Bond'a göre adaletsiz ve akıldışı olan kapitalist sistemde sınıflı toplumun çelişkilerini nasıl sergilediği ile bu çelişkiler karşısında adalet ve akılcı toplum temelinde getirdiği çözüm önerilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Birinci bölümde, Karl Marx'ın "yabancılaşma" kavramı ile Louis Althusser'in "devletin ideolojik aygıtları ve baskıcı devlet aygıtı" kavramları arasında karşılıklı bir diyalog kurularak kuramsal bir çerçeve oluşturulması amaçlanmaktadır. Birinci bölüm, kapitalist toplumda yabancılaşmayı ve yabancılaşmanın devlet aygıtları tarafından yeniden üretilme sürecini analiz etmektedir. İkinci bölüm, Lear'da proletarya ve burjuvazinin yabancılaşmanın sonucu olan çelişkili varoluşlarını incelemektedir. Bu bölüm, burjuvazinin devlet aygıtlarını kullanarak proletaryayı egemenlik altına alması ve üretim ilişkilerini yeniden üreterek sınıflı toplumun çelişkili işleyişini devam ettirmesini analiz etmektedir. Ayrıca, proletaryanın gücü ele geçirmek için egemen sınıfa karşı başlattığı sınıf mücadelesini incelemektedir. Üçüncü bölüm The Bundle'da proletarya ve egemen sınıfın yabancılaşmanın sonucu olan çelişkili varoluşlarının nasıl sergilendiğini analiz etmektedir. Egemen sınıfın devlet aygıtlarını kullanarak proletaryayı kontrol etmesi ve üretim ilişkilerini yeniden üreterek sınıflı toplumun çelişkili işleyişini devam ettirmesini incelemektedir. Bu bölüm proletaryanın sistemi ortadan kaldırmak ve sınıfsız bir toplum yaratmak için egemen sınıfa karşı başlattığı mücadeleyi analiz etmektedir. Sonuç bölümü Bond'un akılcı bir toplum temelinde ortaya koyduğu çözüm önerilerinin belirlenmesine yer vermektedir. Bu bölümde ortaya konan tez, sergilenen çözümün insanın özgür, eşitlikçi, yabancılaşmanın ve çelişkilerin olmadığı akılcı bir toplumda yaşaması gerektiği ve bunun mümkün olması için de işleyişi yeniden üreten devletin ortadan kaldırılması gerektiği şeklindedir. Anahtar Sözcükler: Yabancılaşma, İdeoloji, Devlet Aygıtları, Lear, The Bundle This study seeks to examine how the contradictions of a class-divided society in the capitalist system are defined as irrational and unjust by Edward Bond, and what solutions to these contradictions based on a rational and just society are presented in his plays titled Lear and The Bundle. In Part I, Karl Marx's concept of alienation and Louis Althusser's concepts of ideological state apparatuses and repressive state apparatus are presented to provide a theoretical framework. This part analyses alienation and the reproduction of alienation by state apparatuses in the capitalist society. Part II examines the contradictory existence of the proletariat and the bourgeoisie which is the result of alienation in Lear. This part argues that the bourgeoisie rules the proletariat by using the state apparatuses and reproduces the relations of production, maintaining the reproduction of the contradictory functioning of the class society. This part analyses the class struggle of the proletariat aiming at capturing the power. Part III investigates the contradictory existence of the proletariat and the ruling class which is the result of alienation in The Bundle. Part III also argues that the ruling class rules the proletariat by using the state apparatuses and reproduces the relations of production, maintaining reproduction of the contradictory functioning of the class society. This part examines the class struggle of the proletariat aiming at overthrowing the system and creating a classless society. In the conclusion part, Bond's solutions proposed on the basis of rational society are included. The conclusion part asserts that according to Bond, human being should live in a free, equal and rational society where alienation and the contradictions are overcome. This can be achieved through overthrowing the state reproducing the system. Key Words: Alienation, Ideology, State Apparatuses, Lear, The BundleItem Biografik Türk Halk Hikâyeleri: Kahramanları, Teşekkülleri, Saz Şairlerinin Eserlerile Münasebeti(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1949) Başgöz, İlhan; Boratav, Pertev Naili; Köprülü, Fuat; Türk Dili ve EdebiyatıItem Konjestif kalp yetmezliklerinde tedaviden evvel ve sonra radioaktif metodla (RİSA) tesbit edilen kan volümü değişiklikleri(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1968) Çolakoğlu, Salih Öven; Titiz, İrfan; Tıp.Item Zerewitinoff reaksiyonun kinetiği ve mekanizması ve reaksiyon hızı ile substratların proton gevşekliği arasında bir lineer serbest enerji bağıntısının kurulması(Fen Fakültesi Enstitüsü, 1971) Erdik, Ender; Tüzün, CelalItem Zerewitinoff reaksiyonunun kinetiği ve mekanizması ve reaksiyon hızı ile substratların proton gevşekliği arasında bir lineer serbest enerji bağıntısının kurulması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1971) Erdik, Ender; Tüzün, Celal; KimyaYok.Item Denizli Bölgesi neojeni'nin paleontolojik ve stratigrafik etüdü(Fen Fakültesi Enstitüsü, 1971) Taner, Güler; İlgüz, NafizItem Tiroid bezi hastalıklarının tanısında ponksiyon biyopsisinin değeri(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1972) Özinan, Ekrem; Öktem, Kemal H.; Tıp.Item Prostat hipertrofisinde ameliyattan evvel ve ameliyattan sonra mesane tonusunun sistometrik olarak tetkiki ve neticeleri(Sağlık Bilimleri Fakültesi, 1973) Özer, Mehmet; ., .; Tıp.Item Kliniğimizde müracaat eden çocuk zehirlenme vakaları(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1973) Dikmen, Atagün; ., .; Tıp.Item Karaciğer hastalıklarında serum demir seviyesinin değeri(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1973) Yıldırım, Salih; Nasuhioğlu, İlhami; TıpItem Zea mays SSP. indentata da klorozisin incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1975) Öncel, Işıl; Arslan, Nimet; Biyoloji.Item Plazma fiziği(Sağlık Bilimleri Fakültesi, 1976) Yörük, Abdulkadir; Duru, İsmail Hakkı; Fizik Mühendisliği.Item Acne vulgarislilerde idrarda 17-ketosteroidlerin durumu ve normal şahıslarla mukayesesi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1977) Gürer, Mehmet Ali; Tat, Lütfü; Tıp.Item Abidinpaşa Eğitim ve Araştırma Sağlık Grup Başkanlığı'nın 1969-1975 yılları arasındaki çalışmalarının değerlendirilmesi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1977) Akdur, Recep; Baykan, Nevres; Tıp.Item Ankara'nın samanlık bağları bölgesinde yapılan sağlık eğitiminin barsak parazitleri infestasyonlarına etkisinin değerlendirilmesi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 1977) Kantaroğlu, İclal; ., .; Tıp.Item Seyitömer Linyiti ve Çatalağzı maden kömürünün koklaştırılmasında gözenek yapılarındaki değişimin adsorpsiyonla incelenmesi(Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi, 1978) Canel, A. Muammer; Aybar, SüreyyaItem Çevre sorunları yeniden örgütlenme gereği ve öneriler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1978) Işık, Demet; ., .; Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi.Item 25 No 3 çeliğinin sulu ortamlardaki korozyonu(Fen Fakültesi Enstitüsü, 1979) Aksüt, A. Abbas; Üneri, Saadet