Browsing by Author "Toledo, Hale"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item Antonio Buero Vallejo'nun "Yakıcı Karanlıkta" adlı eserinde kullandığı motifler ve Miguel de Unamuno'nun eserdeki yansımaları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Özdoğan, Gökçe Çiçek Kaya; Toledo, Hale; İspanyol Dili ve EdebiyatıIn this thesis, the concepts used by Spanish playwright Antonio Buero Vallejo in his work called "In the Burning Darkness" and the reflections of Miguel de Unamuno in the work have been scrutinized. The conceptual symbols and the metaphors that the author uses in the play have been analyzed through existentialist approach. Vallejo is a writer, who closely witnessed the Spanish Civil War, which was one of Spain's largest destructions, and the practice of pressure, censorship and dictatorship following the Civil War. These traumas that Spain and himself had experienced is also observed in his work "In the Burning Darkness". These traumas do not express only social problems but also express the existentialist problems that could not be solved by the individual. Buero Vallejo evaluates the man in the tragic sense of life and indites his play in "In the Burning Darkness" within this approach. Vallejo, in his play "In the Burning Darkness", which is a three-act tragedy, could overcome the censorship of the period by benefiting from many metaphors and conceptual icons such as "blindness", "hope and despair", "light and dark" and "fake happiness". The drama tells the story of a group of blind students and the events take place in a school for the visually impaired. Vallejo expresses the situation in which Spain and Spanish society are in and at the same time the individual's existential inequality in the presence of the society by referring to the concept of "blindness". Buero Vallejo had highly been under the influence of Miguel de Unamuno, the Spanish writer and a thinker, one of the most important representatives of the 20th century European philosophy. Vallejo, just like Unamuno, also suffered a lot due to the problems faced by his family and the country and therefore, in his plays, his characters are ones who suffer, are disappointed and question the life and the aim of existence. Vallejo and Unamuno are pretty much the same in this aspect. In the play, "In the Burning Darkness" Unamuno's "Tragic Sense of Life" has been referred. Vallejo, who is considered as one of the most important drama writers of the 20th Century, while applying in his plays Aristotle's classical tragedy theory that Aristotle mentioned in his "Poetika", himself, also, absolutely brought some innovations to the tragedy. With the help of a technical specification he uses in his plays, he innately makes it possible to create such an appropriate atmosphere, in which his audience can identify with the character's mistakes, sufferings and problems, by dint of which he activates the audience's sense of Catharsis namely; sense of purification. By the virtue of this unique approach he introduced to the understanding of the theatre, he made a great impact through his works not only in Spain but all over the world.Item Antonio Buero Vallejo'nun tiyatro eserlerinde varoluşçuluk(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Erteber, Çağlar; Toledo, HaleTÜRKÇE ÖZET Bu tez, İspanyol tiyatro yazarı Antonio Buero Vallejo‟nun eserlerindeki kavramları ve bu kavramların varoluşçuluk açısından nasıl değerlendirildiğini irdelemiştir. Yazarın, oyunlarında kullandığı bazı kavramsal simgeler ve metaforlar bu anlamda incelenmiştir Bir tragedya yazarı olan Buero Vallejo insanı, yaşamın trajik duygusu içerisinde değerlendirmiş ve bu yönde tragedyalar kaleme almıştır. Modern insanın, kendisiyle ve toplumla olan açmazlarını, ikilemlerini gözler önüne sermiştir. Eserlerinde başlıca, “körlük”, “sağırlık”, “delilik” gibi kavramları ele almıştır ve bu kavramlara toplumsal açıdan yaklaştığı gibi, onları varoluşsal (ontolojik) açıdan da değerlendirmiştir. Körlük, sağırlık, delilik aynı zamanda bireyin toplum karşısındaki varoluşsal eşitsizliğini de dile getirmektedir. Ayrıca kullandığı “merdiven”, “teras katı”, “bodrum penceresi” gibi metaforlarla da, varoluşçu düşünceyle yakınlık kurmaktadır. Buero Vallejo, etkisinde kaldığı filozof ve yazar Unamuno‟nun düşüncelerini eserlerine yansıtmıştır. Unamuno‟nun varoluşçu düşünceleri, kendisinden sonraki birçok yazarda olduğu gibi, Vallejo‟nun da eserlerinde işlenmiştir. Umut ve umutsuzluk arasında sıkışıp kalmış birey, tıpkı Unamuno‟nun karakterleri gibi, Vallejo‟nun karakterlerinin de başlıca profilini oluşturmaktadır. Vallejo, İspanya‟nın en büyük yıkımlarından birisi olan İspanya İç Savaşı‟na ve iç savaş sonrası baskı, sansür ve diktatörlük uygulamalarına yakından tanıklık etmiş bir yazardır. 84 İspanya‟nın ve kendisinin yaşadığı bu travmalar, eserlerine de yansımıştır. Bu travmalar, toplumsal olduğu kadar, bireyin içinden çıkamadığı varoluşsal problemleri de ifade etmektedir. Vallejo, XX. yüzyılın en önemli tiyatro yazarlarından biri olarak kabul görmektedir. Sadece kendi ülkesinde değil, tüm dünyada, eserleriyle yankı uyandırmıştır. Bu yankının sebebi de, tiyatro anlayışına getirdiği özgün yaklaşımlardır. Vallejo, endüstri toplumunda yalnızlaştırılmış bireyin trajedilerini kaleme alan bir modern tragedya yazarıdır. Öte yandan, özellikle Aristoteles‟in Poetika‟sında belirttiği ilkelere da bağlı kalmıştır. Katharsis, yani arınma düşüncesini prensip edinmiş ve bunu eserlerine başarıyla yansıtabilmiştir. ABSTRACT In this thesis, to concentrated the works of Spanish writer Antonio Buero Vallejo‟s works through all concepts and how these concepts are fully described in terms of existentialist perspectives. The author uses concepts of plays and some symbolic elements which were investigated in this regard. Antonio Buero Vallejo used to be the author of human tragedies and tragic sense of life, evaluated in this direction through his written tragedies. Usually, most of his tragedies which was deeply connected to the modern man and women and society itself through so many dilemmas,dilemmas has shown. Specially in the works of “blindness”, “deafness”, “madness” concepts processed in his works. All these concepts, such as socially closer to them and who looks from social perspectives as well as to existential / ontological way of perspectives which assessed or used. Mean time, “blindness”, “deafness”, “madness” which related to the existential inequality also expresses the individuals community against the society. Also Vallejo, uses by some symbols or metaphors such as the “ladder”, “terrace”, “basement window” and which all relates to the existentialist though, such as establishing intimacy. His works usually the influence of works that reflected the thoughts of the philosopher, thinker and writer of Unamuno. Particularly, Unamuno‟s existential thoughts which was heavily influenced many Spanish writers just after him, as well as the works of Vallejo was processed. Vallejo‟s individual characters was caught between hope and despair, -just like the characters of Unamuno- as well as the characters of Vallejo‟s were in the main profile. Also, Vallejo was an eye witnessed of the most destructive, violent and traumatic period of the Spanish Civil War and 86 just after through oppressed, censored etc. long run military based totalitarianism under the Franco‟s despotic regime. Vallejo‟s his own traumas and the traumas of Spain was deeply reflected in his works. These traumas, as well as social, existential questions, problems and social confusing was remain unsolved through the individuals. Finally, Vallejo, was regarded as one of the most important and influential writer of the 20th century‟s theatre world and not just in his country but also aroused world-wide echo around the globe. This unique approach brings the understanding echo of his plays in the 20th century‟s theatre. Vallejo‟s writing which is clearly indicates of the human loneliness in the modern society through the individual tragedies. On the other hand, he was deeply respected especially between Aristotle in the „Poetics‟ was noted. Also, Vallejo had used for his plays to „Catharsis‟(emotional cleansing or purging) principles by Aristotle in the „Poetics‟ and did worked successfully into his theory which was reflected on his writings.Item Federico Garcia Lorca'nın hayatı ve tiyatro üçlemesinin incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Kayaoğlu, Begüm; Toledo, Hale; Batı Dilleri ve EdebiyatıThis thesis work scrutinizes the societal order Federico Garcia Lorca perceived during his time, and the reflections upon his works based on those perceptions, in view of the awareness of Lorca?s spatial and temporal boundaries. Hence, I took the chance of emphasizing what the characters Lorca created inwardly shouted against phenomena such as bigot traditions and social jurisprudence designed to preserve concepts like family honor or reputation.In the first section, I wanted to focus on the conjunctional settings of Lorca?s time, the political status of his country and the social order, therefore, we would grasp an idea that how those things were perceived by him and reflected upon his work. That was the most illuminating method of drawing an image of Lorca as an artist.As for the second section, I reviewed the `1927 Generation? trend which constituted the very foundation of Lorca?s inimitable narration, and other writers and particular works contributing as references for him.In the third section, I deeply examined the life of Lorca, whose contributions towards the development of his political and collectivist view of art cannot be doubted. The political status of Spain during its civil war and tragic death of the writer have been discussed..In the latter, the context of his unforgettable trilogy has been discussed play by play; what have been inherited from Lorca in terms of content and form. The common characteristic of Lorca tragedies emphasize what reactions may be observed when individuals or societies are oppressed until a certain degree.In short, the projections Lorca articulated within his plays still preserve its legitimacy. Those articulations include the law of nature that oppression of social motions gives presence to an equally strong reaction towards different aspects, further suggestions and commentary.Item Federico García Lorca'nın oyunlarında yapı ve izlek(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Usta, Merve; Toledo, Hale; Batı Dilleri ve EdebiyatıBu tez çalışmasında Federico García Lorca'nın oyunları yapı ve izlek açısından incelenmiştir. Monografi tarzında incelenen çalışma üç temel bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde yazarın yaşam öyküsü ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. İkinci bölümde yazarın sanat ve edebiyat alanındaki eserleri liste halinde sunulmuştur. Üçüncü bölümde yazarın oyunları farslar, imkansız komedyalar, tragedyalar ve dramalar başlığı altında sınıflandırıldı ve her bir oyun yapı ve izlek başlıkları altında ayrı ayrı incelenmiştir. Oyun incelemesi olay dizisi, zaman, uzam, oyun kişileri ve genel değerlendirme alt başlıkları üzerinden yapılmıştır. Genel değerlendirme başlığında oyunda ön plana çıkan tema ve izlekler irdelenmiştir. Yazarın yaşam öyküsünde oyunlarını etkiyelen yönler ortaya çıkarılmıştır. Oyunlardaki izleksel kurgu ile yazarın içinde yaşadığı topluma ayna tutmaya çalıştığı anlaşılmıştır. Buna bağlı olarak Federico García Lorca'nın oyunlarında satır aralarına gizlelen bakış açısı yorumlanmıştır.Item Isabel Allende’nin Yüreğimdeki Ülkem ve Kış Ortasında adlı eserlerinin incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Hoşsöz, Zehra Ezgi; Toledo, Hale; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiSalvador Allende 1970 yılında iktidara geldikten üç yıl sonra 1973 yılında yapılan darbe neticesinde hayatını kaybetmiştir. Isabel Allende yapılan darbe sonrasında 1975 yılında Venezuela’ya göç etmiş ve 1982 yılında Şili toplum yapısını ve darbe sürecini anlatan ilk eseri Ruhlar Evini vermiştir. Roman büyük ilgi görmüş daha sonra yazar Şili ve Latin Amerika kültürünü konu alan eserler vermeye devam etmiştir. Ancak zaman içinde yazarın verdiği eserlerin konularında değişiklikler olmuştur. Bu çalışmamızda yazarın otobiyografik özellikler taşıyan “Yüreğimdeki Ülkem” adlı eseri ve polisiye roman özelliği taşıyan “Kış Ortasında” adlı eserleri romanda işlenen konular, üslup gibi hususlar itibariyle incelenmiş olup, yazarın hayatındaki önemli dönüm noktaları, etkilendiği Şilili şairlere de değinilmiş, farklı türlerdeki diğer eserlerinin konuları da irdelenmiştir. Böylece zaman içinde yazarın yazın eğilimindeki değişiklikler hakkında bir sonuca varılmaya çalışılmıştır.Item Jacinto Benavente'nin kırsal dramalarında toplumsal motifler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014) Kalkan Yağcı, Nihal; Toledo, Hale; İspanyol Dili ve EdebiyatıBu tezle 20. yüzyıl İspanyol Tiyatrosu'nun ünlü oyun yazarı Jacinto Benavente'nin kırsal dramalarındaki toplumsal motiflerin tespit edilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Oyunlarıyla sadece İspanyol sahnelerinde değil dünya çapında adından söz ettiren Benavente çağdaşlarından farklı olarak ülkenin içinde bulunduğu siyasi durumu değil daha çok toplumun kendisini ele almıştır. Olağanüstü dramatik çeşitliliği ve üstün edebi başarısı ile dünya çapında tanınan yazar 1922'de Nobel Edebiyat Ödülü almıştır. 20. yüzyılın başlarında Benavente onu İspanyol sahnelerinde oldukça ünlenmesini sağlayacak olan kırsal drama türü üzerinde yoğunlaşmaya başlamıştır. Dili, dramatik etkiyi canlandıran atasözleri ve deyimleriyle, kaba deyişleriyle halk ağzının kusursuz bir örneği olan bu kırsal drama üçlemesinde yazar; aileyi, kadını, onuru, aşkı, çaresizliği ve ölümü ele almıştır. Tezde incelenen toplumsal motifler, sosyal bir çevrede insanın etrafındaki kişilerle, durumlarla olan ilişkisinde var olan unsurlar olarak ele alınmıştır. Bu bağlamda yazarın söz konusu kırsal dramalarında işlediği toplumsal motifler; çocuksuzluk, erkek olma üstünlüğü, yasak aşk, körlük, sadık uşak, sosyal sınıf, yalnızlık ve ensest ilişki başlıkları altında değerlendirilmiştir.Item Miguel de Unamuno'nun "La Esfinge" adlı eserinde varoluşçuluk(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012) Çivi, Şükran Gözcü; Toledo, Hale; Batı Dilleri ve EdebiyatıÁngel, the main character of the drama called Sphinx (La Esfinge) written by Miguel de Unamuno, is the person that was nat able to get inner peace throughout his life. At this point the ?inner anxiety? (angustia), one of the argument of the existentialism, emerges as one of the main theme of the drama. Miguel de Unamuno, through the character Ángel, emphasizes on two concepts. One of them could be called as ?inner self?, another one is ?outer self? . The first one is the one that obeys the rules of the society, in the dynamic of life the one that plays his role; the second one is the one that purely in his existence fulfils his natural needs, the one with full of faith. These two concepts are always in conflict in Ángel?s mind. Through the end of the drama ?inner self? gains this conflict.The two themes ?freedom? and ?self responsibility?, that construct the essence of existentialism reflects in the character Ángel. According to Ángel the person feels the ?inner peace? when the person gets freedom and takes self responsibility. The freedom is posible only with the death. The death, according to auther is the existence in the God as supreme being and so is the re-existence in the eternity. According to auther every human being desires immortality but this desire or faith is usually in conflict with scientific rationality.The faith is posible with being purified from sins. However as human being is the sinful being, to be oneself is dependent upon the renewal of faith.Nothing must be permitted to interfere with this, be it a worldly institution or any other subject, even in the name of God.Ángel lived the life with full of faith. But as he is not able to fulfil the faith towards God, he suffers. He tries to reach the God therefore he wants to renew his faith. His greatest desire is to live in the eternity of God. At this point the faith in the way of freedom is the most important steps that should be taken and to renew this faith consist of self responsibility. This is posible with being good person. Faith begins with an awarness of sin and wrongly directed at God. For human beings to understand that they are sinful is for them to understand that there is a supreme being in opposition to whom sin is committed.When the being exists, takes responsibility is the choice that he or she makes with his conscious when it is sait that he is responsible by himself. It is not only contains the responsibilty towards private expectatins but also the responsibility towards other people. With Jean Paul Sartre explanation: ?When the one selects himself, he selects the whole human being? In the drama the priest says to Ángel: ?Be good Ángel? is not only the one towards him but also it consists of the other people as well. He makes his choice not only for goodness of himself but also for goodness of other people and this so called renewal of fait.Item Pablo Neruda en Turquía: reseña y catastro bıblıográfıco de su obra entre 1954 y 2006(2007) Toledo, HaleEl presente trabajo tiene como objetivo dar a conocer el desarrollo que ha presentado la obra de Pablo Neruda en Turquía, desde la publicación de la primera traducción de sus versos en 1954 hasta el presente. Con los antecedentes reunidos he conformado esta reseña bibliográfica con que he querido presentar un catastro de las diferentes publicaciones existentes en idioma turco sobre Neruda, como artículos, traducciones, biografías, ensayos, selecciones de poemas, etc. En este sentido destacan la primera edición en idioma turco de una “Selección de Poemas de Neruda” en el año 1960 y de “Memorial de Isla Negra” y “Veinte poemas de amor y una canción desesperada” en 1971 y 1975, respectivamente. Türkiye’de Pablo Neruda: 1954-2006 Yılları Arasında Eserlerinin Kaynakça Taraması ve İncelemesi Bu çalışmada Şili’li ünlü şair Pablo Neruda hakkında Türkiye’de 1954 yılından günümüze kadar yapılan çalışmalar hakkında bibliografik bir araştırma yapılmıştır. 1971 yılında Nobel Edebiyat Ödülünü kazanan Neruda’nın Türkçe’ye çevrilen şiir kitapları, yazılan makaleler ve bilimsel çalışmalar uzun bir araştırmanın sonucunda bir araya toplanarak değerlendirilmiştir.Item Relaciones entre el imperio otomano y America Latina a lo largo del siglo xix(Ankara : Publicaciones de la Universidad de Ankara, 2019) Kutlu, Mehmet Necati; Toledo, Hale; Yalçın, Perihan; Yurtaydın, Erkan; Erdem, Gökhan; Güler, Cağfer; Kadıköylü, Neslihan; Seçkin, Fatma Öznur; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiItem Relaçoes imperio Otomano - America Latina ao longo de seculo xix(Ankara : Universidade de Ancara, 2019) Kutlu, Mehmet Necati; Toledo, Hale; Yalçın, Perihan; Yurtaydın, Erkan; Erdem, Gökhan; Güler, Cağfer; Kadıköylü, Neslihan; Seçkin, Fatma Öznur; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiItem Türkçe ve İspanyolcada fiil çatısı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Aydoğdu, Tahsin; Toledo, Hale; İspanyol Dili ve EdebiyatıIn this work, it has been tried to compare the specific features of voice and the specific features adopted while using these voice in Turkish and Spanish granlmer. There may be a similarity between the categories of voice in Turkish and Spanish grammer in terms of identifacation; however, this similarity is not same for each sub-category. In spanish grammer, causatives and reciprocales are not accepted as a unit of voice. They are accepted to be the kinds of verbs. In spanish, as it is in Turkish, researchers don't give importance to active voice which is the basic form of the verb$ the focus on the usage of passive and reflexive voice forms comparing and contrasting them with the active voice. In this work, the reader is provided with information concerning the usage of verbs and voice, how they work and how they cannot be used together. We have found out that both the usage of voices and the formation of voices are different in both languages. In Turkish grammer, voices are composed with the suffixes which are added to the base of verb. In Spanish grammer, the passive voice is adquired by using "perifrastica" and reflexive voice is acquired with the reflexive pronouns. In Spanish gramer, "se" which is used as a signifier can also be used in a sentence which is deprived of persona. The usage of "se" also cornposes a different klnd of voice; thus, we have dealt with structures including "se" in this work.We have dealt with the features of using "se" Spanish grammer and showed how they are used in a sentence. Considering all the things we have acquired during this work, it can be said clearly that Turkish is a rather adequate language when we compare Turkish grammer with Spanish grammer in terms of the usage, function, implication and exact perception of the concept of voice.Item XIX. Yüzyıl boyunca Latin Amerika-Osmanlı devlet ilişkileri(Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi, 2019) Kutlu, Mehmet Necati; Toledo, Hale; Yurtaydın, Erkan; Güler, Cağfer; Kadıköylü, Neslihan; Yalçın, Perihan; Erdem, Gökhan; Seçkin, Fatma Öznur; Kılıç, Özcan; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiAnkara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü tarafından desteklenen “Bağımsızlıklarının 200. Yılında Latin Amerika-Osmanlı Devleti İlişkilerinin Başlangıcı” adlı I. projemiz kapsamında Latin Amerika ülkeleri ile Osmanlı Devleti arasındaki ilişkilerin başlangıç dönemi incelenmiştir. Birinci projenin devamı niteliğinde yapılan “XIX. Yüzyıl Boyunca Latin Amerika-Osmanlı Devleti İlişkileri” başlıklı ikinci projede ise Osmanlı Devleti ile Latin Amerika ülkeleri arasındaki ilişkilerin sosyal, ekonomik ve diplomatik açıdan daha da derinleştiğini ve daha geniş kapsamda ele alındığı gözlemlenmiştir. Yaptığımız çalışma neticesinde, XIX. yüzyılın son çeyreğinde gerek Osmanlı İmparatorluğu’nda gerekse dünyada yaşanan olayların Latin Amerika ülkeleri ile Osmanlı İmparatorluğu arasındaki ilişkileri ne derece etkilediğini anlama fırsatı bulunmuştur. Osmanlı arşivlerinde yapılan araştırmalarda elde edilen belgeler çerçevesinde yürütülen çalışmalarda, daha ziyade Osmanlı İmparatorluğu’ndan Latin Amerika ülkelerine yaşanan göçler ve bu göçler neticesinde kurulan ekonomik, sosyal ve diplomatik ilişkiler ele alınmıştır. Arşiv araştırmamız esnasında anılan dönemle ilgili olarak yalnızca sekiz Latin Amerika ülkesiyle alakalı belge bulunduğundan, projemiz Arjantin, Brezilya, Haiti, Küba, Meksika, Peru, Şili ve Venezuela ekseninde tamamlanmıştır. Her ülkenin kendine özgü bir ilişki geçmişi bulunmakla beraber, bahse konu ülkelerle Osmanlı İmparatorluğu arasındaki ilişkilerin gelişme ekseni Osmanlı'dan bölgeye yapılan göçler ile ilgilidir. Göçlerin yaşanması, yoğunlaşması, göçle oluşan toplumların bulundukları ülkelerde karşılaştıkları sorunlar, bu ülkelerde yaptıkları, Osmanlı'nın almaya çalıştığı önlemler ve benzeri konuların öne çıktığı çalışmalar titizlikle araştırılarak hazırlanmıştır. Tarihsel yeni bilgi ve değerlendirmeleri açığa çıkaran, yalnızca Türkçe olarak ülkemizin hizmetine değil, İspanyolca ve Portekizce olarak bütün Latin Amerika ülkelerinde çalışmalar yapan araştırmacıların da hizmetine sunulacak olan bu çalışma ile bölge ile ilişkilerimizi anlatan literatüre önemli katkı sağlandığı değerlendirilmektedir. Latin Amerika ülkelerindeki akademik çevrelerin olduğu gibi diplomatik çevrelerin de hizmetine sunulması öngörülen bu çalışma, günümüzde oldukça hız kazanan Latin Amerika - Türkiye ilişkilerinin ve bölge ülkelerinde bulunan "los turcos" gerçeğinin, tarihsel gidişatını ve oluşumunu anlayabilmemiz ve gerek bugüne gerekse geleceğe dair çıkarımlar yapabilmemiz için son derece faydalı bir çalışma olmuştur.Item XİX. yüzyıl boyunca Osmanlı İmparatorluğu - Latin Amerika ilişkileri(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2019) Kutlu, Mehmet Necati; Toledo, Hale; Yalçın, Perihan; Yurtaydın, Erkan; Erdem, Gökhan; Güler, Cağfer; Kadıköylü, Neslihan; Seçkin, Fatma Öznur; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi