Browsing by Author "SAKARYA, Engin (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Ankara'da faaliyet gösteren kimi broyler entegrasyonlarının piliç eti ürünleri pazarlama stratejilerinin piliç eti fiyatları üzerine etkisi(Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hayvan Sağlığı Ekonomisi ve İşletmeciliği Anabilim Dalı) DEMİRCİ, Özlem (Yazar); SAKARYA, Engin (Tez Danışmanı)Bu çalışmada Türkiye'de piliç eti pazarlanmasında karşılaşılan en büyük sorunlardan birisi olan fiyat hareketleri araştırılmıştır. Piliç eti fiyatlarında meydana gelen değişimleri etkileyen temel faktörler tespit edilerek, sektöre ilişkin elde edilen istatistikî veriler değerlendirilmiştir. Ayrıca piliç eti piyasasında istikrarsızlığa neden olan fiyat dalgalanmalarını önlemek için alınabilecek tedbirler belirlenmiştir Araştırma kapsamında değerlendirilen üç firmanın, yıllık bütün ve parça piliç eti üretimine ilişkin verileri; toptan ve perakende satış fiyatları ile birlikte, üç aylık ortalama fiyatlar endeksler oluşturularak değerlendirilmiştir Araştırma kapsamında incelenen, üç firmanın dökme poşetli pilicin ortalama toptan fiyatı ocak/mart dönemine göre ekim/aralık döneminde %4,00'lük bir artış göstermiştir.. Yine aynı ürünün ortalama perakende fiyatı aynı dönemlerde %7,35 artmıştır. Diğer taraftan Kuş Gribi krizinin etkisini kaybetmeye başladığı ve piknik mevsimi ile parça ürünlere ilginin arttığı temmuz/eylül döneminde dökme parça piliç ürünlerinde ortalama toptan ve perakende fiyatlar sırasıyla %15,26 ve %13,14 artmıştır. Ancak dökme parça piliç ürünlerinde temmuz/eylül dönemine göre ekim/aralık döneminde ortalama toptan ve perakende ürünlerin fiyatları sırasıyla %4,50 ve %5,24 azalarak mevsimsel dalgalanmanın olduğu tespit edilmiştir Ayrıca değerlendirilen, üç firmada tabaklı bütün pilicin toptan ve perakende fiyatları ocak/mart dönemine göre ekim/aralık döneminde sırasıyla %5,88 ve %5,04 artış göstermiştir. Dökme ürünlerde parça piliç ortalama fiyatları en yüksek düzeye temmuz/eylül döneminde çıkmıştır. Diğer taraftan tabaklı parça piliç ürünlerinde ocak/mart dönemi ortalama toptan fiyatlarına göre de nisan/haziran döneminde ortalama toptan ve perakende fiyatlar sırasıyla %11,84 ve %7,22 oranında artış göstermiştir. Ancak tabaklı parça piliç ürünlerinde nisan/haziran dönemine göre ekim/aralık döneminde ortalama toptan ve perakende ürünlerin fiyatları sırasıyla %4,10 ve %1,90 oranında azalma gösterdiği tespit edilmiştir Tabaklı piliç ürünlerinin ortalama fiyatlarının hem bütün hem de parça piliç ürünlerinde, dökme piliç ürünlerinden yüksek olduğu görülmektedir. Diğer taraftan üç firmanın toptan ve perakende piliç satış fiyatlarına bakıldığında aylar itibariyle fiyat dalgalanmalarının olduğu tespit edilmiştir Diğer taraftan özellikle havaların ısınmasıyla birlikte bütün piliçten ziyade parça piliç eti ürünlerinin satışının arttığı bununla birlikte fiyatlar genel seviyesinin de arttığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırma kapsamında incelenen üç firmadan pazar payı en yüksek olan Y firmasının taleple birlikte fiyatlarının da eş zamanlı olarak artış gösterdiği görülmüştür Sonuç olarak; piliç eti ürünlerinde talebin mevsimlere göre değiştiği tespit edilmiştir. Piliç eti talebinde meydana gelen dalgalanmalar fiyat istikrarsızlığına sebep olmaktadır. Piliç eti piyasasında meydana gelen fiyat dalgalanmalarının, işletmelerin üretim planlaması yapması ve uygun pazarlama stratejisi belirlenmesiyle önlenebilecektir. Abstract In this study, price fluctuation that is among the biggest problems faced in marketing chicken in Turkey was examined. The main factors affecting changes occurred on chicken prices were determined and statistical data regarding the sector were assessed. Moreover, the precautions that can be taken in order to prevent price fluctuations causing instability in chicken market were determined Data regarding the annual chicken production wholly and partially of three firms assessed within the scope of the study, wholesale and retail prices as well as average quarterly prices were evaluated by generating indexes The average wholesale price of bulk chicken in bag of the three firm?s investigated within the scope of the study increased in october/december period by 4, 00% compared to January/march period. The average retail price of the same good increased by 7, 35% within the same periods. On the other hand, in july/september period when the effect of Bird Flu started to decrease and products in pieces began to be preferred with the coming picnic season, the average wholesale and retail prices of bulk piece chicken increased by 15,26% and 13,14 % respectively. However, it is found out that there is seasonal fluctuation as in bulk piece chicken products the prices of wholesale and retail products decreased by 4, 50% and 5, 24 % respectively in october/december period compared to july/september period Moreover, the wholesale and retail price of whole chicken with plate increased in october/december period by 5, 88% and 5, 04 % respectively compared to January/march period. The average prices of piece chicken increased up to its highest in july/september period. On the other hand, in piece chicken products with plate, the average wholesale and retail prices in april/june period increased by 11, 84% and 7, 22% respectively compared to the average wholesale prices in january/march period. However, the average wholesale and retail prices in piece chicken products with plates are found out to decrease by 4, 10% and 1, 90% respectively in october/december period compared to april/june period The average prices of chicken products with plate in both whole and piece chicken products are seen to be higher than bulk chicken products. On the other hand, considering the wholesale and retail prices of chicken of three firms, it is found out that there are price fluctuations by months On the other hand, it is determined that piece chicken sales instead of whole chicken have increased particularly due to warming weather while the general level of prices has increased as well. Furthermore, the prices of Y firm which has the highest market share among the three firms examined within the scope of the study are seen to have increased simultaneously with demand As a result, demand in chicken products is found out to be changing depending on the seasons. The fluctuations occurring in demand for chicken cause price instabilities. The price fluctuations occurring in chicken market may be prevented by firms? making production planning and adopt an appropriate marketing strategy.Item Ankara’da faaliyet gösteren kimi broyler entegrasyonlarının piliç eti ürünleri pazarlama stratejilerinin piliç eti fiyatları üzerine etkisi(Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hayvan Sağlığı Ekonomisi ve İşletmeciliği Anabilim Dalı) DEMİRCİ, Özlem (Yazar); SAKARYA, Engin (Tez Danışmanı)Bu çalışmada Türkiye’de piliç eti pazarlanmasında karşılaşılan en büyük sorunlardan birisi olan fiyat hareketleri araştırılmıştır. Piliç eti fiyatlarında meydana gelen değişimleri etkileyen temel faktörler tespit edilerek, sektöre ilişkin elde edilen istatistikî veriler değerlendirilmiştir. Ayrıca piliç eti piyasasında istikrarsızlığa neden olan fiyat dalgalanmalarını önlemek için alınabilecek tedbirler belirlenmiştir. Araştırma kapsamında değerlendirilen üç firmanın, yıllık bütün ve parça piliç eti üretimine ilişkin verileri; toptan ve perakende satış fiyatları ile birlikte, üç aylık ortalama fiyatlar endeksler oluşturularak değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında incelenen, üç firmanın dökme poşetli pilicin ortalama toptan fiyatı ocak/mart dönemine göre ekim/aralık döneminde %4,00’lük bir artış göstermiştir.. Yine aynı ürünün ortalama perakende fiyatı aynı dönemlerde %7,35 artmıştır. Diğer taraftan Kuş Gribi krizinin etkisini kaybetmeye başladığı ve piknik mevsimi ile parça ürünlere ilginin arttığı temmuz/eylül döneminde dökme parça piliç ürünlerinde ortalama toptan ve perakende fiyatlar sırasıyla %15,26 ve %13,14 artmıştır. Ancak dökme parça piliç ürünlerinde temmuz/eylül dönemine göre ekim/aralık döneminde ortalama toptan ve perakende ürünlerin fiyatları sırasıyla %4,50 ve %5,24 azalarak mevsimsel dalgalanmanın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca değerlendirilen, üç firmada tabaklı bütün pilicin toptan ve perakende fiyatları ocak/mart dönemine göre ekim/aralık döneminde sırasıyla %5,88 ve %5,04 artış göstermiştir. Dökme ürünlerde parça piliç ortalama fiyatları en yüksek düzeye temmuz/eylül döneminde çıkmıştır. Diğer taraftan tabaklı parça piliç ürünlerinde ocak/mart dönemi ortalama toptan fiyatlarına göre de nisan/haziran döneminde ortalama toptan ve perakende fiyatlar sırasıyla %11,84 ve %7,22 oranında artış göstermiştir. Ancak tabaklı parça piliç ürünlerinde nisan/haziran dönemine göre ekim/aralık döneminde ortalama toptan ve perakende ürünlerin fiyatları sırasıyla %4,10 ve %1,90 oranında azalma gösterdiği tespit edilmiştir. Tabaklı piliç ürünlerinin ortalama fiyatlarının hem bütün hem de parça piliç ürünlerinde, dökme piliç ürünlerinden yüksek olduğu görülmektedir. Diğer taraftan üç firmanın toptan ve perakende piliç satış fiyatlarına bakıldığında aylar itibariyle fiyat dalgalanmalarının olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan özellikle havaların ısınmasıyla birlikte bütün piliçten ziyade parça piliç eti ürünlerinin satışının arttığı bununla birlikte fiyatlar genel seviyesinin de arttığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırma kapsamında incelenen üç firmadan pazar payı en yüksek olan Y firmasının taleple birlikte fiyatlarının da eş zamanlı olarak artış gösterdiği görülmüştür. Sonuç olarak; piliç eti ürünlerinde talebin mevsimlere göre değiştiği tespit edilmiştir. Piliç eti talebinde meydana gelen dalgalanmalar fiyat istikrarsızlığına sebep olmaktadır. Piliç eti piyasasında meydana gelen fiyat dalgalanmalarının, işletmelerin üretim planlaması yapması ve uygun pazarlama stratejisi belirlenmesiyle önlenebilecektir. AbstractIn this study, price fluctuation that is among the biggest problems faced in marketing chicken in Turkey was examined. The main factors affecting changes occurred on chicken prices were determined and statistical data regarding the sector were assessed. Moreover, the precautions that can be taken in order to prevent price fluctuations causing instability in chicken market were determined. Data regarding the annual chicken production wholly and partially of three firms assessed within the scope of the study, wholesale and retail prices as well as average quarterly prices were evaluated by generating indexes. The average wholesale price of bulk chicken in bag of the three firm’s investigated within the scope of the study increased in october/december period by 4, 00% compared to January/march period. The average retail price of the same good increased by 7, 35% within the same periods. On the other hand, in july/september period when the effect of Bird Flu started to decrease and products in pieces began to be preferred with the coming picnic season, the average wholesale and retail prices of bulk piece chicken increased by 15,26% and 13,14 % respectively. However, it is found out that there is seasonal fluctuation as in bulk piece chicken products the prices of wholesale and retail products decreased by 4, 50% and 5, 24 % respectively in october/december period compared to july/september period. Moreover, the wholesale and retail price of whole chicken with plate increased in october/december period by 5, 88% and 5, 04 % respectively compared to January/march period. The average prices of piece chicken increased up to its highest in july/september period. On the other hand, in piece chicken products with plate, the average wholesale and retail prices in april/june period increased by 11, 84% and 7, 22% respectively compared to the average wholesale prices in january/march period. However, the average wholesale and retail prices in piece chicken products with plates are found out to decrease by 4, 10% and 1, 90% respectively in october/december period compared to april/june period. The average prices of chicken products with plate in both whole and piece chicken products are seen to be higher than bulk chicken products. On the other hand, considering the wholesale and retail prices of chicken of three firms, it is found out that there are price fluctuations by months. On the other hand, it is determined that piece chicken sales instead of whole chicken have increased particularly due to warming weather while the general level of prices has increased as well. Furthermore, the prices of Y firm which has the highest market share among the three firms examined within the scope of the study are seen to have increased simultaneously with demand. As a result, demand in chicken products is found out to be changing depending on the seasons. The fluctuations occurring in demand for chicken cause price instabilities. The price fluctuations occurring in chicken market may be prevented by firms’ making production planning and adopt an appropriate marketing strategy.Item Avrupa Topluluğu`na entegrasyon sürecinde Türkiye hayvancılığının karşılaşacağı sorunlar ve çözüm önerileri(Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hayvancılık İşletme Ekonomisi Anabilim Dalı) SAKARYA, Engin (Tez Danışmanı); EMEKDAŞ, Gürol (Yazar)Türkiye'de hayvancılık sektörü Avrupa Topluluğu hayvancılığı ile üretim teknoloji, verimlilik, işletme ölçeği, standardizasyon, pazarlama, örgütlenme v.b. önemli yapısal farklılıklar nedeniyle ekonomik entegrasyonun ilk yıllarında ciddi rekabet sorunlarıyla karşılaşabilecektir. Avrupa Topluluğu'nda tarım ve hayvancılığın geliştirilmesinde sorunların çözümünde izlenen politikalar günümüz Türkiye'sinin sorunlarının çözümüne büyük ölçüde katkıda bulunabilecektir. Önümüzdeki yaklaşık 10 yıllık bir dönemde Topluluğu kuran Roma Andlaşmasının öngördüğü Ortak Tarım Politikası hedefleri ve ilkeleri esas alınarak, topluluk benzeri çağdaş bir hayvancılık politikası belirlenerek ciddi ve akılcı uygulamalarla sektörde yapısal değişikliklere gidilmesi kaçınılmaz görülmektedir. Bu yapısal değişmeye paralel olarak özel ve kamu kesimi hayvancılığa dayalı sanayi kuruluşlarında sektörde rasyonelleşmeye olanak verecek bir biçimde entegrasyona gidilmelidir. Ayrıca kamu kesiminde de hayvancılığın teknik, sağlık ve ekonomik hizmetlerin kendi içinde entegre bir şekilde özel ve kooperatif kesimi örgütlenmesine paralel olarak çağın gereklerine uygun olarak örgütlenmesi, sektörün potansiyelinin harekete geçirilmesinde önemli bir itici güç olacaktır. AbstractStockbreeding in Turkey will be able to come across crucial rivalry problems with European Community stockbreeding, because of important structural differences in fields such as production, technology, productivity, establishment scale, marketing and organisation. Policies that are put into action in order to solve the problems, related with the development of agriculture and stockbreeding European Community, may contribute to the solutions of current problems in Turkey. It seems inevitable that structural changes will occur during the following decay, taking into consideration the targets and principals of common agriculture policy, based on the Rome Treaty, and reaching a contemporary stockbreeding policy as a result of serious and rationalist practices. Being parallel to this structural changes, private or state-run institutions, based on stockbreeding, must apply and integration, that makes possible the rationalism. On the other hand, achieving the organisation of services in fields such as technique, health and economics in state-run institutions from a contemporary point of view, and with parallel to the organisation of private establishements and cooperatives, will be priving power in the fields potential so as to put into motion.